ارزیابی عوامل موثر بر تاب آوری شرکت¬های کوچک و متوسط - مورد مطالعه: قطعه سازان صنعت خودرو
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66731;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 608
- تاریخ دفاع
- ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمد جلالی
- استاد راهنما
- هستی چیت سازان
- چکیده
- تاب آوری ، یکی از مفاهیم مهم و حیاتی در علوم مختلف می باشد که در سالهای اخیر توسط محققین حوزه کسب و کار و سازمان، مورد بررسی قرار گرفته است. تاب آوری به معنای ظرفیت یک سازمان برای زنده ماندن، انطباق و پایداری کسب و کار در هنگام مواجهه با تغییرات آشفته و پرتلاطم است، در زمانی که پیش بینی آینده، ممکن نیست، سازمانها می توانند خودشان را برای مقابله با آشفتگی ها و عدم اطمینان های پیش رو، تجهیز نمایند(Ates & Bititci, 2011). این تحقیق به دنبال ارزیابی «مؤلفه های تاب آوری کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در صنعت تامین قطعات و مجموعه های خودرو » بر اساس مدل پال و همکاران(2014) می¬باشد که بر اساس این مدل، 3 عامل (دارایی ها و منابع سازمان؛ رقابت پذیری پویای سازمان؛ یادگیری و فرهنگ سازمانی) به عنوان مؤلفه های تاب آوری کسب و کارهای کوچک و متوسط عنوان شده اند. بدین منظور پرسشنامه استاندارد این تحقیق، بین 105 شرکت حاضر در نهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران در آذر 1393، توزیع و جمع آوری شد. سپس با استفاده از روش مدل یابی معاملات ساختاری، داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها و نتایج تحقیق نشان می دهد که همه عوامل فوق الذکر، به عنوان مؤلفه های تاب آوری کسب و کارهای کوچک و متوسط مطرح می¬باشند. براساس این پژوهش، مؤلفه های تاب آوری به صورت زیر اولویت بندی می شوند: 1. رقابت پذیری پویای سازمان (به میزان 47.4 درصد) 2. دارایی ها و منابع سازمان (به میزان 36.4 درصد) 3. یادگیری و فرهنگ سازمانی (به میزان 33.5 درصد) واژگان کلیدی : تاب آوری، دارایی ها و منابع، رقابت پذیری پویا، یادگیری و فرهنگ
- Abstract
- Resilienc is one of the most important concepts in different sciences, which have been studied by researchers in the field of business and organization in recent years. The resilience is the capacity of an organisation to survive, adapt and sustain the business in the face of turbulent change, the organisations can equip themselves to adapt to the turbulence ahead. This study fallows the “Assessing the components of small and medium enterprises’ resilience (A study of Automotive Suppliers), based on the study model of Pal et al (2014) which has three components (assets and resourcefulness, dynamic competitiveness and learning and culture). Therefore, the questionnaire of this study were collected and distributed among 105 companies in the ninth international exhibition of parts, accessories and car collections in Tehran (Azar 1393). Afterward, data were analyzed by using the structural equation modeling (SEM). Findings of this study shows all the components which mentioned above, are considered as the components of small and medium enterprises’ resilience. According of this study, the components of SMEs’ resilienc are prioritized as fallows : 1. Dynamic competitiveness (47.4%) 2. Assets and resourcefulness (36.4%) 3. Learning and culture (33.5%) Keywords: Resilience, Assets and resourcefulness, Dynamic competitiveness, Learning and culture