عنوان پایاننامه
ثبات انگیزه و استرس در یادگیری زبان انگلیسی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 498;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53910
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- حوریه خرمی
- استاد راهنما
- شیوا کیوان پناه مارالانی
- چکیده
- استرس وانگیزه نقش مهمی در یادگیری زبان ایفا می کنند. در ضمن این دو ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. در نتیجه تحقییقات بیشتری برای مشخص کردن چگونگی و میزان ارتباط استرس و انگیزه در یادگیری زبان نیاز می باشد.این تحقیق به منظور بررسی ثبات انگیزه و استرس در یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه در طول یک ترم از اغاز تیرماه تا پایان شهریور ماه (ترم سه ماه تابستان) در چندین موسسسه ایران در سال 1390 انجام گردیده است. 362 زبان اموزان از طریق انتخاب هدفمندانه از چهار موسسه در تهران،شیراز، و جزیره کیش انتخاب شده اند. پرسشنامه در دو مرحله توزیع گردید: اول و اخر هر ترم تحصیلی.مدت تمام کلاسها 21 جلسه و هر جلسه بین 90 تا 120 دقیقه بوده است. میانگین مدت ترم تابستانه در این 4 موسسه به طور متوسط 67 روز بوده است. فاصله زمانی بین شروع گرداوری و پایان جمع اوری اطلاعات بین 30 تا 52 روز بوده است. نتایج نشان میدهد که انگیزه و استرس زبان اموزان از شروع تا پایان ترم تغیر کرده است. همچنین تفاوت جزئی میان جنسیت و ارتباط بین استرس و انگیزه میان زنان و مردان وجود داشت ولی این تفاوت معنی دار نبود. علاوه بر این نتایج نشان مدهد که میان سه گروه سطح پایین، متوسط، و پیشرفته از لحاظ ثبات انگیزه و استرس از شروع تا پایان ترم تفاوت وجود دارد. در نهایت کاربردهای اموزشی مرتبط به این تحقیق بیان و توزیع داده شده است و پیشنهادهای برای تحقیقات بیشتر برای محقققان علاقه مند جهت گسترش تحقیقات ارائه گردیده است
- Abstract
- Anxiety and motivation play an important role in affecting language learning outcomes; meanwhile, they are closely related to each other. Thus, more research is called for to determine how and to what extent foreign language anxiety and motivation interact with each other to affect language learning. This study is conducted in order to investigate the stability of anxiety and motivation in Learning English as a Foreign Language during a semester, starting from the beginning of July to the end of September ( a three-month summer term) in several language institutes in Iran in 2011. The participants were 362 language learners from 4 institutes. A questionnaire adopted from Schmidt and Watanabe (2001) was administered at: the beginning and the end of the semester. The gap between the beginning of the data collection and the end of data collection was between 30 days to 52 days. The results revealed that the participants’ motivation and anxiety changed from the beginning to the end of the study. There were differences regarding the gender and its relation to motivation and anxiety among male and female participants. Moreover, the results indicated differences among the three groups of low, intermediate, and advanced regarding the stability of their motivation and anxiety from the beginning to the end of the study. Finally, relevant pedagogical implications for the current study are put forward and further lines of research are proposed for interested researchers .