شناسایی و تبیین اثرات مشارکت موسسات غیر دولتی و بنگاه های کسب و کار در بکارگیری استراتژی های رشد مدل دلتا
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 499;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60932
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- ندا موحدی پور
- استاد راهنما
- رضا زعفریان
- چکیده
- درخواست از بنگاه¬های کسب و کار(شرکت¬ها) برای سازگاری بیشتر با محیط زیست و مسائل اجتماعی و پایداری در حال افزایش است. از سازمان¬ها و شرکت¬ها به عنوان تاثیرگذارترین عضو جامعه، انتظار می¬رود فعالیتشان به گونه¬ای باشد که اثرات مثبت از فعالیت خود را حداکثر و اثرات منفی آن را به حداقل برسانند، نگران نیازها و خواسته¬های درازمدت جامعه باشند و در جهت رفع معضلات آن بکوشند. موسسه-های غیر دولتی به عنوان عامل اصلی برای تغییرات اجتماعی-زیست محیطی هدف کسب درآمد و یا پشتوانه مالی ندارند. هرچند دغدغه آنها همیشه چگونگی فائق آمدن بر مشکلات مالی¬شان بوده است. مطالعات نشان می دهد میان کسب و کار با هدف اقتصادی و موسسات با هدف اجتماعی برای از بین بردن مسائل و مشکلات اجتماعی-اقتصادی ارتباطی از نوع "مشارکت"، به عنوان یک راهکار مفید و یاری دهنده ایجاد می شود. این مشارکت از کلیه توانمندی های سازمانی و منابع بخش های مختلف اقتصادی-اجتماعی استفاده می کند تا بتواند راه حل و راهکار پایداری را برای مشکلات هر دو بخش و مهم تر از آن دو، برای جامعه ارائه دهد. از طرفی دیگر کسب و کارها، بدون توجه به اندازه، محل، ماهیت و نقششان، با دو پدیده مهم به نام مشتری و شایستگی روبرو هستند. مشتری به عنوان بعد فراموش شده پارادایم¬های مبتنی بر منابع و پورتر، به علاوه شایستگی دو ستون اصلی چارچوب استراتژیکی تعریف شده جدیدی به نام مدل دلتا است. این پژوهش چگونگی اثر مشارکت Business-NGO را در پیاده سازی مدل استراتژی دلتا بررسی کرده است. روش پژوهش کیفی و به صورت مورد کاوی¬چندگانه انجام شده است. تبیین اثرات مشارکت در پیاده¬سازی استراتژی کسب¬وکارها، علاوه بر روشن ساختن ابعاد آن، توانسته است در فراهم ساختن الگوی¬های کاربردی خلق ارزش در پارادایم جدید پایداری برای کسب وکارها و توسعه مدل¬های استراتژی نیز نقش داشته باشد. واژگان کلیدی: مشارکت کسب و کارها و موسسه های غیر دولتی، استراتژی های مدل دلتا، توسعه پایدار
- Abstract
- Businesses are increasingly concerned about sustainable development although they use different strategic methods to reach to sustainability. Business-Social partnership as a helpful mechanism uses the organizational capabilities and resources of different economic sectors to offer sustainable solutions to both partners and more essential for society. On the other hand the new framework which is called Delta Model, developed and utilized as a new strategy model in business strategy literature to cover missed dimension of Porter and resource-based paradigms. This study, through multiple case studies, is going to demonstrate and explore how NGO-business partnership impact on Delta model strategies and help businesses to achieve to sustainability with both social and economical value creation. Key words: NGO- Business Partnership, Delta model strategy, sustainable development