عنوان پایان‌نامه

نقش استراتژیهای متقاعد کننده در ایجاد رغبت در خوانندگان بررسی گفتمان تبلیغات



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش استراتژیهای متقاعد کننده در ایجاد رغبت در خوانندگان بررسی گفتمان تبلیغات" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 496;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51106
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۰

    با در نظر گرفتن این نکته که هدف اصلی تبلیغات، متقاعد کردن و ترغیب خوانندگان به خریداری کالا یا خدمات، بدون توجه به نیازهای واقعی آنهاست، تحقیق حاضر با هدفِ یا فتن نوع استراتژی های متقاعد کننده و نیز پیدا کردن اختلافات احتمالی معنی دار بین فرکانس این استراتژی ها در تبلیغات چاپ شده ایرانی و امریکایی انجام شد. هدف دیگر تحقیق مشخص نمودن استراتژی های متقاعد کننده ای بود که از سوی طراحان تبلیغات ایرانی و امریکایی الزامی، اختیاری و یا متداول تلقی می شدند. علاوه بر این، تحقیق حاضر به بررسی قابل مقایسه بودن تبلیغات ایرانی و امریکایی از نظر استراتژی های مذکور پرداخت. ???نمونه تبلیغ چاپ شده شامل ?? تبلیغ ایرانی و ?? تبلیغ امریکایی از میان ??? نمونه تبلیغ ایرانی و ??? تبلیغ امریکایی غیر تکراری پس از حذف موارد تکراری از مجموع ???? تبلیغ ایرانی و ??? تبلیغ امریکایی که طی دو سال (آگوست ????- اگوست ????) در دو مجله پرمخاطب خانوادگی ’ خانواده سبز‘و ’Reader’s Digest‘ به چاپ رسیده بودند، پس از حذف نمونه های تکراری به صورت تصادفی انتخاب شد. مدل پیشنهادی با ادغام مبانی خطابت (فصاحت و بلاغت) ارسطو با اصول متقاعد سازی خوانندگان به نحوی که در منابع علمی معتبر مربوط به بخش زبان در رشته بازاریابی عنوان شده اند، به دست آمد. کلیه استراتژی های به کار گرفته شده در تبلیغات ایرانی و امریکایی توسط دو تحلیل گرانسانی استخراج و کد گذاری شد و تحلیل توصیفی داده ها با استفاده از روش مقایسه درصدها و فرکانس ها به عمل آمد. نتایج تحقیق نشان داد که بین طراحان ایرانی و همتایان امریکایی آنها از نظر فرکانس استفاده از استراتژی های ترغیب کننده اختلاف معنا دار وجود دارد. از سوی دیگر، تبلیغات ایرانی و امریکایی به لحاظ استراتژی های ترغیب کننده الزامی، اختیاری و متداول، مشابه بودند. بدین معنا که در هر دو گروه، هیچ استراتژیِ الزامی مشاهده نشد. در حالیکه به کارگیری شخصیت های شناخته شده و معتبر نیز استفاده از استدلال و منطق به عنوان استراتژی های اختیاری و توسل به احساسات و ارزش های خوانندگان در هر دو گروه به عنوان استراتژی متداول شناخته شد. علاوه بر این، نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تبلیغات ایرانی و امریکایی از نظر استراتژی های ترغیب کننده الزامی، اختیاری و متداول قابل مقایسه می باشند. یافته های این تحقیق ضمن تاکید بر اهمیت تدریس اصول متقاعد سازی در خواندن و نوشتن به یادگیرندگان زبان اول و دوم، قابل توجه علاقمندان به حیطه هایی نظیر تجزیه و تحلیل کلام، زبان شناسی کاربردی و نیز انگلیسی برای اهداف ویژه خواهد بود و بر دانش چگونگی استفاده از زبان و قدرت اثر گذاری آن در گفتمان تبلیغات خواهد افزود.
    Abstract
    Assuming that the primary goal of advertising is to convince customers to purchase goods or services, regardless of their actual needs, the present study seeks to explore the presence of and probable differences between persuasive strategies applied in Iranian and American print advertisements. Further, this study aims to identify which strategies are obligatory, conventional, or optional in print advertising discourse, and whether such strategies are comparable in Iranian and American print advertisements according to cross–cultural preferences. The analysis focused on the persuasive strategies exploited in a corpus of 140 print adverts, 70 American and 70 Iranian, randomly selected from a final pool of 193 American and 542 Iranian non-repetitive advertisements after excluding repetitive samples from an original pool of 609 American and 1296 Iranian adverts published in two years (Aug. 2009–Aug. 2011). Two best–selling consumer magazines, the American Reader’s Digest and the Iranian Green Family were chosen, both because of their status and because of their comparable scope and circulation. A unified framework for persuasion analysis has been posited, which in essence brings together stances on persuasion from three fields of study – rhetoric, marketing, and writing. Findings suggest that there is a significant difference in the persuasive strategy frequency between the Iranian and American print advertisements. However, Iranian and American print advertisements are comparable in terms of the persuasive strategies being optional, conventional, and mandatory. Such results would place emphasis on the importance of including the available means of persuasion in reading and writing teaching material, and could be of interest to those who work in the fields of discourse analysis, Applied Linguistics, and ESP; especially ESBP and EAP.