عنوان پایاننامه
بررسی تطبیقی انسان شناسی سورن کرکگور
- رشته تحصیلی
- ادیان وعرفان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2012ف
- تاریخ دفاع
- ۳۰ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- سمیه سادات موسوی جهان ابادی
- استاد راهنما
- ناصر گذشته
- چکیده
- رساله ی حاضر نگاهی است به آرای انسان شناختی عین القضات همدانی و سورن کیرکگور و مقایسه ای میان آن ها از گذر مقولات گناه ، دلهره ، آزادی و مراتب وجودی . برای کیرکگور ، مسیر فراز روی انسان به بالاترین قله های کمال در سه سپهر وجودی زیبایی شناسی ، اخلاق و دین خلاصه می شود . عین القضات نیز مراتب ادراک انسانی از جهان را به ترتیب ادراک حسی ، عقلی و فرا عقلی می داند . در این رساله این سه ساحت ادراکی و وجودی به گونه ای متناظر با یکدیگر مورد قیاس قرار گرفته و نقاط افتراق و اشتراک آنها بیان شده است . انسان حسی با زیبایی شناس ، عقلی با اخلاقی و دینی با فراعقلی هماورد دانسته شده اند . در بالاترین مراتب وجود ، ابراهیمِ کیرکگور و ایمانش با ابلیسِ عین القضات قابل قیاس است و عشق مسیحایی کیرکگور با نور محمدی عین القضات همخوان است . در باب مقوله ی آزادی ، کیرکگور آن را جدایی ناپذیر از هستی انسان دانسته و معتقد است بهترین شیوه ی بکارگیری آن ، تفویض بی کم و کاست آن به خدا و تسلیم مطلق در برابر اوست . عین القضات نیز انسان را مضطر به مختاری می داند و با این وجود بر این باور است که در طی مراتب سلوک انسان پس از تسلیم بی قید و شرط و دستیابی به مقام رضا ، قادر خواهد شد که به سرّ مستتر در جهان هستی که همان راز قدر و فهم گرفتارآمدگی او در چنگال اراده ی خداوندی است ، پی ببرد . هم عین القضات و هم کیرکگور ، وضعیت انسان را در جهان هستی ، موقعیتی پر خطر و همراه با دلهره می دانند ، البته اولی عامل آن را دورافتادگی انسان از اصل فطری خویش یعنی عشق می بیند و دومی گناه . این هر دو درباره ی معنا ی گناه ، با هم توافق دارند ، اما در حالیکه کیرکگور خود انسان و آزادی او را عامل گناهکاریش می شناسد ، عین القضات مسئولیت گناه را از انسان سلب کرده و در رویکردی جبرگرایانه آن را منتسب به خدا می سازد .
- Abstract
- The present thesis is a view of anthropological thoughts of Ein Al Qozzat Hamedani & Soren Kierkegaard and a comparision between them in the subjects of sin , anxiety ,freedom & existential positions . For Kierkegaard the way of transcendence of individual to the highest degrees of perfection is abstracted in the three existential spheres : aesthetics , ethics and religion . Ein Al Qozzat also believes to 3 perceptions : sensuous , intellectual and ultra intellectual understanding . In the present research these 3 existential & perceptional spheres according to each other are compared & the points of their separations & similarities are described . the sensuous person is counted comparable by aesthetical one and the intellectual person by the ethical one and the religious person by the ultra intellectual one . In the highest degrees of being , the Abraham of Kierkegaard and his faith is comparable by the Satan of Ein Al Qozzat and the Christian love of Kierkegaard is comparable by the muhammadian light of Ein Al Qozzat . In the subject of freedom , Kierkegaard believe that we cannot separate it from the existence of human and thinks the best way of using it is the abandonment of it to the God and the absolute surrendering in front of God . Ein Al Qozzat also counts the mankind is forced to be free nevertheless he believes that in the way of transcendence , after absolute surrendering and reaching to the state of satisfaction , the individual can be aware of the secret of universe that is the mystery of determination and that he is in the hands of God . Ein Al Qozzat as Kierkegaard believes that the state of human being in the universe is so dangerous and full of anxiety . but the former thinks that the farness of humanity of its essential foundation that is love is the reason of this anxiety but the latter knows sin the cause of it . Both of them are agree with each other at the meaning of sin . But as Kierkegaard knows the human and its freedom the reason