مقایسه ویژگی های روان شناختی نوجوانان کم توان ذهنی مصروع و غیر مصروع
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 529;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55383
- تاریخ دفاع
- ۲۷ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- قاسم جلالی نسب
- استاد راهنما
- احمد به پژوه
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر به بررسی مقایسه ای ویژگی های روان شناختی دانش آموزان کم توان ذهنی مصروع و غیر مصروع می پردازد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: پرسش نامه استاندارد SCL-90-R، که روایی و پایایی آن توسط اساتید مربوطه بررسی شده بود. متغیرهای مورد بررسی عبارت بودند از? ?- مصروع و کم توان ذهنی. ?- ویژگی های روان شناختی (افسردگی، اضطراب، وسواس) در دانش آموزان کم توان ذهنی مصروع و غیر مصروع.داده های به دست آمده با آزمون?T?تحلیل شد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که دانش آموزان کم توان ذهنی مصروع نسبت به دانش آموزان کم توان ذهنی غیر مصروع مسائل روان شناختی بیشتری دارند و بین آنان از لحاظ وجود شکایت های جسمانی، وسواس و خصومت تفاوت معنی داری وجود دارد.
- Abstract
- By this research we compare two groups of students: epileptic mentally retarded and non epileptic mentally retarded students.The tool of trades here, was standard questionaire called: SCL-90-R. And experts and authorities have confirmed its validity and reliability existing in SCL-90-R.The variables in this research: 1- Epilepsy and mental retardation. 2-Psychological Characteristics:(Depression,Anxiety,Obsession), of course the research performed on the mentally retarded students, epileptic and non epileptic. These data were analysed by T test. According to this research,epileptic students were suffering from more physiological problems compared with non epileptic ones. We mention a few of the problems from which epileptic students suffer: Somatization, Obsession and Hostility. These differences are outstanding and meaningfull. Key Words: Epilepsy, Mental Retardation, Psychological Characteristics, Gender and Student.