عنوان پایان‌نامه

بررسی اکتشافی پیش بینی سلامت روان بر اساس هدف در زندگی ، سبکهای هویت و هویت تحصیلی دانش آموزان



    دانشجو در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اکتشافی پیش بینی سلامت روان بر اساس هدف در زندگی ، سبکهای هویت و هویت تحصیلی دانش آموزان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58886
    تاریخ دفاع
    ۲۱ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    امید محمدی
    استاد راهنما
    عباس رحیمی نژاد

    هدف از مطالعه پژوهش حاضر بررسی پیش بینی سلامت روان بر اساس هدف در زندگی، سبکهای هویت و هویت تحصیلی دانش آموزان بود . روش این پژوهش از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دختر و پسر در سن 14 تا19 سال که در مدارس متوسطه ی سطح شهر کامیاران مشغول به تحصیل هستند می باشد. نمونه آماری 200 نفر دختر و 200 نفر پسر از کل دبیرستانها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای، انتخاب شده اند ابزارهای این پژوهش شامل پرسش نامه سلامت روان GHQ (گلدبرگ، 1972)، پرسش نامه هدف در زندگی PIL (ماهولیک و گرامباف1969) پرسش نامه سبکهای هویت ویرایش چهارم ISI-4 (فیلیپس و همکاران، 2007)، و پرسشنامه منزلت هویت تحصیلی AISS (رحیمی نژاد و همکاران2011) استفاده شد.نتایج پژوهش حاضر نشان داد: الف- نمرات پرسشنامه هدف در زندگی با نمرات پرسشنامه سلامت روان رابطه منفی و معنی داری بود.، ب- بین نمرات پرسشنامه سبک هویت اطلاعاتی با نمرات پرسشنامه سلامت روان رابطه منفی و معنی دار است.، ج- بین نمرات پرسشنامه سبک سر در گم - اجتنابی با نمرات پرسشنامه سلامت روان رابطه مثبت و معنی دار بدست آمد.،د- ولی بین نمرات پرسشنامه سبک هویت هنجاری و تعهد با نمرات پرسشنامه سلامت روان، رابطه¬ی معناداری بدست نیامد.، ه- بین نمره هویت تحصیلی هویت یافته با نمرات پرسشنامه سلامت روان رابطه منفی و معنی دار بود.، و- بین نمره هویت تحصیلی بحران زده و سردر گم با نمرات پرسشنامه سلامت روان رابطه مثبت و معنی دار بدست آمد.، ز- بین نمره هویت دنباله رو با نمرات پرسشنامه سلامت روان رابطه معنادار بدست نیامد. ،ح-هدف در زندگی پیش بینی کننده قوی تری نسبت به متغیر های دیگر برای سلامت روان بود.جنسیت در مقایسه با هویت تحصیلی بحران زدهسهم بیشتری در پیش بینی سلامت روان داشت . واژه های کلیدی : سلامت روان ، هدف در زندگی ، منزلت هویت تحصیلی، سبکهای هویت
    Abstract
    The aim of this study was to predict mental health of students by porpuse in life, academic identity statuses and identity styles variables. The research method was correlational. The population of this research was high school students in Kamyaran city. 400 students (200 boys and 200 girles) from high schools had been selected randomly with two stage stratified cluster sampling. The Study included a questionnaire on mental health GHQ (Goldberg, 1972), a questionnaire aimed at PIL (Mahvlyk and Grambaf 1969) questionnaire identity styles ISI-4 (Phillips et al, 2007) and academic identity statuse AISS ( Rahiminezhad .et.al 2011), respectively. The results of this study showed: a) the scores of porpuse in life had significant negative relationship with scores of general health; b) the scores of Informative style had significantly negative relation with menta health scores; c) the scores of Diffusion-Avoidant style had significantly positive relation with mental health scores; d) the Normative identity style and commitment scores with mental health scores showed no significant relationship; e) the relation of academic identity achieved scores and mental health scores was significantly negative; f) the relation of academic identity Moratorium and Diffusion scores with mental health scores showed positively significant; g) ) the academic Foreclosure identity scores with mental health scores showed no significant relationship; h)the Purpose in life variable was a stronger predictor of mental health amonge other variables .Gender in comparison of the identities variables showed more strenght of predictibility. Key words: mental health, purpose in life, academic identity statuse, identity style