بررسی تناسب انگیزه کارآفرینی و تحصیل دانشجویان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55211;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 440
- تاریخ دفاع
- ۰۹ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- سمانه صالحی سیاوشانی
- استاد راهنما
- علی مبینی دهکردی
- چکیده
- انگیزه از تحصیل دانشجویان، به سه دسته انگیزه های درونی، انگیزه های بیرونی و بی انگیزگی ها تقسیم گردیدند. همچنین عوامل موثر بر انگیزش کارآفرینی نیز به سه دسته عوامل شخصی، محیطی، و اجتماعی تقسیم بندی شدند. تا رابطه آنها بایکدیگر مورد بررسی قرار گیرد. با استفاده از نمونه گیری از 164 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته کارافرینی دانشگاه تهران، مشخص گردید که عوامل بی¬انگیزگی هیچ رابطه همبستگی معناداری با عوامل موثر بر انگیزش کارآفرینی نداشتند. اما با میزان تغییر در قابلیت¬های کارآفرینی که دانشجویان در طی دوره تحصیل کارآفرینی از خود ارزیابی کرده بودند، همبستگی منفی داشت. یعنی افرادی که بی¬انگیزگی در ادامه تحصیل از خود نشان دادند، میزان تغییر در قابلیت های کارآفرینی خود در طی دوره تحصیل کارآفرینی را کمتر توصیف کرده اند. از سوی دیگر، انگیزه های درونی و بیرونی از تحصیل، هر دو با هر سه دسته انگیزه کارآفرینی همبستگی مثبت معناداری نشان دادند. اما بیشتر این رابطه های همبستگی، خیلی قوی نبود. بیشترین شدت همبستگیها، رابطه بین انگیزه های درونی از تحصیل با عوامل شخصی موثر بر انگیزه کارآفرینی و همچنین بین انگیزه بیرونی از تحصیل با عوامل محیطی موثر بر انگیزه کارآفرینی است. همچنین مهمترین همبستگی مثبت با قابلیت¬های فعلی کارآفرینی، توسط عوامل شخصی موثر بر انگیزه کارآفرینی شناسایی شده است و پس از آن، عوامل اجتماعی موثر بر انگیزه کارآفرینی نیز همبستگی مثبت نسبتاً قوی ای با قابلیت های کارآفرینی داشته است. اما علی رغم وجود رابطه همبستگی مثبت معنادار عوامل محیطی با قابلیت های فعلی کارآفرینی، شدت این رابطه ضعیف است. در دسته انگیزه از تحصیل، انگیزه پاداش انگیزه بیرونی و انگیزه موفقیت در انگیزه های درونی، مهمترین انگیزه های از تحصیل شناخته شدند. پس از برگزاری جلسات گروه کانونی، انگیزه موفقیت در انگیزه های درونی به عنوان مهمترین عامل انگیزشی درونی از تحصیل، مورد تایید قرار گرفت، اما در انگیزه های بیرونی، علاوه بر انگیزه پاداش، انگیزه الگوبرداری نیز مهم استنباط گردید. در میان انگیزه های کارافرینی، به ترتیب انگیزه موفقیت، انگیزه موقعیت اجتماعی، انگیزه استفاده از فرصت، انگیزه درامد، و انگیزه استقلال مهمترین انگیزه های پاسخ دهندگان در مورد انگیزه های کارافرینی خود بوده است. در مورد تغییر در قابلیت¬های کارافرینی، باید اظهار کرد که در آنها بطور محسوسی میانگین پایین¬تری نسبت به دیگر متغیرها دیده می شود. اما بااین حال می توان تغییر در قابلیت انعطاف پذیری را مهمترین عامل تغییریافته در پاسخ دهندگان دانست. در مورد ارزیابی توانایی های فعلی پاسخ دهندگان در قابلیت¬های کارافرینی باید اظهار نمود که قابلیت موفقیت طلبی و بازهم قابلیت انعطاف مهمترین قابلیت¬های فعلی ذکر شده پاسخ دهندگان بودند. کلیدواژه¬ها: کارافرینی، انگیزش، دانشجویان، انگیزه از تحصیل، انگیزه کارافرینی، انگیزه دانشجویان
- Abstract
- Abstract Entrepreneurial motivation is always consider as one of the key factors among the entrepreneurship drivers. However, little research has been done on examining the relationship between academic motivations and entrepreneurial motivation. The main purpose of this survey is detecting the relationships and impacts between student academic motivations and entrepreneurial motivations. For this purpose, academic motivations are classified into three factors: internal motivation, external motivation, and amotivation. Besides, entrepreneurial motivations are classified into three factors: personal factors, environmental factors, and social factors. This study surveyed with the use of 164 entrepreneurial master students in Tehran University. Result suggests that the strongest correlations are between internal academic motivation and personal factors affecting entrepreneurial motivation, and between external academic motivation and environmental factors affecting entrepreneurial motivation. Moreover, most important correlation with entrepreneurial capacities is from personal factors affecting entrepreneurial motivation. Among the academic motivations, award motivation from external factors and achievement motivation from internal factors are the main academic motivations. Also, among the entrepreneurial motivations, achievement motivation, social status, using the opportunities, wealth and independent motivations are the main factors affecting entrepreneurial motivation. Keywords: Entrepreneurship, motivation, student, academic motivation (student motivation), entrepreneurial motivation