عنوان پایان‌نامه

شناسایی و تبیین عوامل فردی تقویت کننده قصد کارآفرینی اجتماعی ها



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و تبیین عوامل فردی تقویت کننده قصد کارآفرینی اجتماعی ها" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 337;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55292
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    فریناز فتحی
    استاد راهنما
    زهرا آراستی

    تعداد افرادی که امروزه به عنوان کارآفرین اجتماعی شناخته می شوند در حال افزایش است. امروزه نه تنها اهمیت فعالیت آنان کمتر از فعالیت کارآفرینان اقتصادی نیست بلکه مزایای مضاعفی چون افزایش سرمایه های اجتماعی، حفظ محیط زیست، تلفیق اقتصاد با ارزش های اجتماعی را برای جوامع به همراه دارند. تفاوت کارآفرینان اجتماعی و اقتصادی منحصر به خروجی فعالیت آنان نیست بلکه در ویژگی های فردی، انگیزه، ماموریت، منابع فرصت و چگونگی شناسایی فرصت ها، حوزه فعالیت، بسیج منابع و عملکرد، نیز متفاوت از کارآفرینان اقتصادی هستند. باور به ارزش های نهایی چون عدالت اجتماعی، تساوی حقوق، پایداری و حل مشکلات اجتماعی، نشان می دهد که ویژگی های شخصیتی در رفتار و عملکرد کارآفرینان اجتماعی نقش دارد. به دلیل اهمیت نقش کارآفرینان اجتماعی در جامعه، این مطالعه به شناسایی ویژگی های شخصیتی موثر بر قصد کارآفرینی اجتماعی در ایران پرداخته است. در این مطالعه کمّی، با استفاده از روش معادلات ساختار یافته تاثیر پنج ویژگی شخصیتی "برونگرایی"، "وظیفه شناسی"، "گشودگی نسبت به پذیرش تجربه"، "روان رنجوری" و "تطابق پذیری"، پیشینه خانوادگی کارآفرینانه، تجربیات کودکی و ویژگی های جمعیت شناختی را در مقیاس پنج تایی لیکرت بر قصد کارآفرینی اجتماعی، سنجیده ایم. قصد کارآفرینی اجتماعی خود شامل درک امکان پذیری و درک مطلوبیت می گردد. جامعه آماری این تحقیق کارآفرینان برتر استان تهران بوده است، علت انتخاب این گروه آشنایی ایشان با فرایند کارآفرینی و کارآفرینی اجتماعی بود. نتایج نشان می دهد که از میان متغییرهای مستقل "وظیفه شناسی" و " پیشینه خانوادگی" درارای تاثیر مثبت بر قصد کارآفرینی اجتماعی هستند. "روان رنجوری"، "تجربیات دوران کودکی"، " سطح درامد" و "میزان تحصیلات" بر قصد کارآفرینی اجتماعی تاثیر گذاری منفی دارند.
    Abstract
    The number of those identified as social entrepreneurs is reported to have significantly increased in recent years. Today, the importance of social entrepreneurs activity’s is not less than commercial entrepreneurs but the benefits of their activities is more. They develop Social capital and environmental protection, they also integrate economic with the social value in communities. The difference between commercial entrepreneurs and social entrepreneurs is not limited to outcomes but also to individual characteristics, motivation, mission, opportunity sources, opportunity recognition, field of activity, resources and performance Mobilization. Beliveing in end values such as social justice and equity, sustainability, and solving related social problems suggests that personal characteristics may be important for forming behaviors and performances of social entrepreneurs. According to the importance of the role of social entrepreneurs in the community, this study aimedto identify individual characteristics which influence social entrepreneurial intention. This quantitative study examines the influence of personality traits(openness ,extroversion, agreeableness, conscientious, neuroticism), family background, childhood experiences(using the five-point Likert scale) and demographical characteristics(age, income, education, marital status) on social entrepreneurial intention. Hypotheses are tested by SMART PLS. the social entrepreneurial intention is entrepreneurial intentions are explained (and predicted) by two key antecedents: the perceived desirability of the action and the perceived feasibility of that action. The target population of this study are dominate commercial entrepreneurs of Tehran(capital of Iran) that have been selected by minestry of labor and social affairs between year of 2006 - 2010. This group are familiar with the fields of entrepreneurship and social entrepreneurship, so the questionnaire is comprehensible to them. The findings reveal that conscientiousness and family background have positive influence on social entrepreneurial intention. Neuroticism, childhood experiences, education and income have negative influence on social entrepreneurial intention.