عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل موثر در توسعه صادرات بنگاه­های کوچک و متوسط کاربر (مطالعه موردی: صنعت کفش)



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل موثر در توسعه صادرات بنگاه­های کوچک و متوسط کاربر (مطالعه موردی: صنعت کفش)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 588;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65742
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    هستی چیت سازان

    تجارت خارجی از دهه شانزدهم میلادی تا کنون به عنوان راهبردی در راستای ارتقاء رشد اقتصادی و پس از آن، توسعه اقتصادی مورد توجه برنامه ریزان و سیاست گذاران اقتصادی کشورها بوده است. گسترش صادرات غیر نفتی در کشور ما در جهت تقویت تجارت خارجی از برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. اما لزوم برخورداری از سرمایه‌های نقدی بالا جهت راه اندازی بنگاه‌های صادرکننده و محدودیت حاصل از آن در دنیای امروز، توجه بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را به سمت بنگاه‌های کوچک و متوسط در راستای تقویت صادرات جلب نموده است. بر این اساس، هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل مؤثر در توسعه صادرات بنگاه‌های کوچک و متوسط کاربر بوده و در این راستا به شناسایی عوامل مؤثر مربوط به ویژگی‌های مشخصه بنگاه، محیط بیرونی بنگاه و عوامل مدیریتی تصمیم ساز بنگاه بر عملکرد صادرات بنگاه‌های کوچک و متوسط خواهیم پرداخت. از آنجا که صنعت کفش از جمله صنایعی است که از دیرباز جایگاه مناسبی در کشور داشته و هیچ‌گونه وابستگی به خارج نداشته است ودر سال‌های اخیر با افزایش واردات در این صنعت از نظر اشتغال زایی و صادرات آسیب پذیر شده است، لذا شناخت بازارهای خارجی و انجام صادرات می‌تواند جایگاه مناسب آن را باز بیافریند. در این تحقیق با استفاده از روشهای تحلیل آماری کمی و کیفی و جمع آوری داده‌های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه از جامعه آماری بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعت کفش استان قم سعی در شناسایی عوامل تاثیرگذار بر عملکرد صادراتی این بنگاه‌ها می‌شود. بر این اساس، عامل مدیریتی و تصمیم سازی در این بنگاه‌ها دارای بالاترین سطح اهمیت در عملکرد صادراتی بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعت کفش استان قم شناخته شد. کلمات کلیدی: بنگاه‌های کوچک و متوسط کاربر، توسعه صادرات، بین‌المللی شدن، صنعت کفش
    Abstract
    Since the sixteen century, international trade has been recognized, by policy makers in many countries as a solution for improving the economy. In order to strengthen foreign trade in Iran, expanding non-oil exports has attracted considerable attentions in Iran s third economical, social, and cultural development program. However, achieving that goal requires strong, big, and wealthy companies. To improve and increase the economical exports, many countries including, many developing countries have focused on small and middle size enterprises. The objective of this research is to study and find the effective factors in developing small and middle size enterprises. Accordingly, we aim at determining the major factors concerning the characteristics of those types of companies, and the management factors on the performance of small and middle size enterprises. On the other hand, the Shoe industry has had a suitable position in the country s industry and it has been dependent to the other countries. However, during recent years, as a result of uncontrolled Shoe imports, especially importing cheap Shoes, the job market in that industry as well as the exports opportunities has been tragically affected in our country. Therefore, being more familiar with the current foreign market and finding export opportunities, we can create the suitable position in Shoe industry again. Using the analysis of statistical data collected using surveys and questioners forms from small and middle size Shoe companies in Qom Province, in this research, we attempt to find the major and effective factors in Shoe exports in those types of companies. We show that the management factors are the most important and key factor in the export, among the small and middle size Shoe enterprises in Qom. Keywords: Small and middle sized enterprises, Shoe industry, export opportunists, job creation.