عنوان پایاننامه
تاثیر یک دوره تمرینات منتخب طناب زنی بر هماهنگی و تعادل دانش آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 886;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53877
- تاریخ دفاع
- ۱۴ تیر ۱۳۹۰
- دانشجو
- بنیامین قلیچ پورداشلی برون
- استاد راهنما
- مهدی شهبازی
- چکیده
- در روند رشدی کودک، مراحل حسی- حرکتی نقش مهمی را در مهارت های مربوط به سنین مدرسه از جمله مهارت های تحصیلی ایفا می کنند. پژوهشگران به اهمیت یادگیری حسی – حرکتی نخستین به عنوان قطعات ساختمان تکامل ادراکی و شناختی پیچیده سال های بعدی تاکید می کنند. پژوهش حاضر سعی داشت، با بررسی تاثیر یک دوره تمرینات منتخب طناب زنی بر هماهنگی و تعادل دانش آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی؛ به بررسی طرح طناورز که یکی از این طرح های ملی است بپردازد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه دانش آموزان پسر پایه چهارم شهرستان بهارستان بود. و نمونه آماری (60=n) از طریق لیست تهیه شده در سال تحصیلی 90-91 توسط مسئولین آموزش و پرورش منطقه به طور تصادفی بدست آمد. که پس از اطمینان از سلامت روانی و جسمانی از طریق مصاحبه با بهداشت یار مدرسه و مراجعه به پرونده پزشکی دانش آموزان، در 2 گروه 30 نفری تحت عنوان گروه آزمایشی و گروه شاهد قرار گرفتند. سپس یک پیش آزمون هماهنگی دو دستی و هماهنگی چشم – دست و تعادل ایستا و پویا با دستگاه وی ینا و بایودکس به عمل آمد. سپس گروه تجربی 10 هفته برنامه تمرینی طناب زنی را هفته ای سه جلسه انجام دادند. پس از پایان دوره تمرینی از کلیه دانش آموزان یک پس آزمون با همان دستگاه ها به عمل آمد. در این تحقیق از روش آمار توصیفی برای میانگین و انحراف استاندارد و از آمار استنباطی ( آزمون t گروه های مستقل و وابسته ) برای تجزیه تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها استفاده شد. که نتایج تحقیق نشان داد که برنامه تمرینی طناب زنی بر روی هماهنگی چشم – دست و هماهنگی دو دستی و تعادل ایستا و پویا تاثیر معنی داری دارد(0.05>P). و مقایسه گروه شاهد و تجربی با هم نشان داد که این در تمامی موارد پیشرفت حاصل از طریق متغیر تمرینی به دست آمده است (0.05P<). به طور کلی نتایج این تحقیق از اجرای طرح طناورز در مدارس کشور حمایت کرده و آن را مفید ارزیابی می کند.
- Abstract
- In the process of child's growth, sensory - motor processes play an important role in school-age children's skills, including educational skills. Researchers have emphasized the importance of the first sensory - motor learning as parts of evolution of the complex perceptual and cognitive construction in next years(1). The present study focuses on rope jumping plan which is one of the national plans by investigating the effect of a course of rope jumping selected exercises on balance and coordination of the fourth grade students of elementary school. The case of study was all fourth grade male students of the Baharestan city. And sample (n = 60) were randomly selected from lists prepared by district's education and training officials in 2011-12. That were included in 2 groups of 30 persons as the experimental and control groups after ensuring mental and physical health through interviews with school's health Assistant and students medical records. Then a two-hand coordination, eye-hand coordination , static and dynamic balance pre-test done with the viena and Biodex apparatus. Then the experimental group did rope jumping training program three sessions a week for 10 weeks. A post -test done with the same devices on all students after training course. In this study, the method of descriptive statistics was used for mean and standard deviation and inferential statistics (t- test for independent and dependent groups) for data analysis and hypothesis testing. The results showed that the rope jumping training program have significant effects on eye-hand and two hand coordination and static and dynamic balance(P<0.05).Comparison of the experimental and control groups showed that in all cases progress through the training variable is obtained(P<0.05).Generally, the results of this research supports the rope jumping plan and considers it useful for schools.