عنوان پایان‌نامه

طراحی و آزمون الگوی هم بافته کارآفرینی- عملکرد در بخش دولتی ایران (مورد: شهرداری تهران)



    دانشجو در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی و آزمون الگوی هم بافته کارآفرینی- عملکرد در بخش دولتی ایران (مورد: شهرداری تهران)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57888
    تاریخ دفاع
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    یوسف وکیلی
    استاد راهنما
    قنبر محمدی الیاسی

    هدف این پژوهش، طراحی و آزمون الگوی کارآفرینی- عملکرد در بخش عمومی با رویکرد هم افزایی است. این پژوهش از نوع توسعه‌ای و از نظر روش توصیفی- همبستگی است. پژوهش در دو مرحله صورت گرفته است: طراحی و آزمون مدل. در مرحله طراحی، ابتدا از فرا تحلیل و سپس برای سنجش اعتبار الگو، از پرسشنامه خبرگی (15 نفر از کارگزاران شهرداری و 15 نفر از اساتید کارآفرینی) استفاده شده است. در مرحله آزمون، از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش مناطق22 گانه شهرداری تهران(کارکنان، کارشناسان و مدیران) و با استفاده از نمونه گیری چند مرحله ای، نمونه آماری شامل220 نفر از کارکنان 12 منطقه، و برای سنجش رضایت شهروندان 200 نفر از ارباب رجوعان شهرداری محاسبه گردید. برای تحلیل داده ها از رگرسیون خطی، و برای تعیین ترکیب هم افزای تعیین کننده های کارآفرینی از رگرسیون گام به گام و برای تأیید مدل از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که میزان کارآفرینی و رضایت از عملکرد شهرداری ضعیف است. عواملفردی، عوامل سازمانی(بجز رسمیت، سلسله مراتب) و عواملمحیطی(بجز محدودیت قانونی، نفوذ سیاسی، تقدیرگرایی، فاصله قدرت، پرهیز از عدم اطمینان، فردگرایی) با کارآفرینی رابطه مثبت داشتند.ترکیب هم افزای عوامل تعیین کننده کارآفرینی در بخش دولتی عبارتند از: منفعت عامه،و عمل¬گرایی(بعد فردی)؛ تخصص¬گرایی، چندگانگی اهداف، سیستم پاداش (بعد سازمانی)؛ تکنولوژی، فاصله قدرت، توجه به تحولات و فرصت سایر سازمان¬ها، رسانه، و محدودیت¬های قانونی(بعد محیطی). نهایتاً، نتایج نشان داد که بین کارآفرینی دولتی و عملکرد بخش دولتی رابطه مثبت وجود دارد. در مجموع، کارآفرینی محصول "رابطه هم افزای"(نه رابطه مجموع صفر) فرد، سازمان و محیط است. از این رو، هر چه نقطه اشتراک سه عنصر فرد، سازمان، و محیط بیشتر باشد، زایش و توسعه کارآفرینی در بخش دولتی محتمل‌تر است. واژگان کلیدی:مدیریت دولتی نوین، کارآفرینی، کارآفرینی عمومی، رابطه هم افزا، عملکرد.
    Abstract
    The main aim of performing this research is designing and examining the Entrepreneurship -Performance Model with Synergistic Approach. The study is Development Research in term of goal and in terms of methods of data collection is descriptive-correlation. The study was conducted in two phases: designing and examining. In the designing phase, the first, meta-analysis is used to assess the validity of the model and then Expert Questionnaire (15 Professors of Entrepreneurship and 15 Municipal Officials) have been used. In the examining phase, Questionnaires were used for data collection. Statistical society is Tehran Municipality's employees and clients. 12 regional using a multi-stage sampling and 220 samples of municipal personnel (employees, technicians and managers) for measuring entrepreneurship and determinants have chosen. Also, for measuring performance (citizen satisfaction), a sample of 200 citizens were calculated. Linear regression to analysis of the data and stepwise regression to determine the synergistic combination of entrepreneurial determinants and structural equation modeling was used to validate the model. Results showed that the degree of entrepreneurship and performance (citizen satisfaction) is poor. Individual, organizational and factors (except of formalization, hierarchy) and environmental factors (except of legal restrictions, political influence, fatalism, power distance, uncertainty avoidance, and individualism) were positively associated with entrepreneurship. Synergistic combination of determinants of entrepreneurship in the public sector include: the public interest, and action - oriented (the individual); Specialization, Multiplicity of goals, reward system (the organization); technology, power distance, attention to developments and opportunities in other organizations, media, and legal restrictions (environmental). Finally, the results showed that there is a positive relationship between entrepreneurship and performance in the public sector. Briefly, Entrepreneurship is product of "synergistic relationship (Not zero-sum relationship)" between individuals, organizations. Therefore, to the extent that the three elements, organization, and environment are more common, the birth and development of entrepreneurship in the public sector is more likely. Keywords: New Public Management, Entrepreneurship, Public Entrepreneurship, Synergistic Relationship, Performance.