شناسایی و اولویت بندی عوامل درونی موثر بر راه اندازی کسب و کارهای کارآفرینانه الکترونیکی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 262;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53577
- تاریخ دفاع
- ۱۶ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- خداکرم عباسی نوجینی
- استاد راهنما
- علی اصغر پورعزت
- چکیده
- هدف این تحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل درونی موثر بر راه¬اندازی کسب و کارهای کارآفرینانه الکترونیکی است. به این منظور در راستای اهداف و سوالهای تحقیق به بررسی مطالعات پیشین در این زمینه پرداخته شد. در مرحله بعد با استفاده از پرسشنامه که ابزار اندازه گیری این تحقیق کمی می¬باشد اقدام به جمع آوری داده از 182 نفر از مدیران و کارشناسان کسب و کارهای الکترونیکی شهر تهران گردید. نتایج حاصل از داده¬ها در دو بخش جمعیت شناختی و عوامل موثر بر راه¬اندازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس ادبیات موضوعی و مدل مفهومی و نتایج حاصل از داده¬های آماری، عوامل "مدیریت"، "محصول"، "فرآیندها" و"دسترسی به بازار" به عنوان مهمترین عوامل موثر شناسایی و براساس آزمون فرید¬من اولویت¬بندی شدند. همچنین عوامل فرعی هر¬یک از عوامل فوق نیز مطابق فرآیند مذکور شناسایی و بر¬اساس آزمون فرید¬من اولویت¬بندی شدند. کلید واژه¬ها: کارآفرینی، کسب و کارالکترونیکی، کارآفرینی الکترونیکی،راه اندازی، عوامل موثر¬
- Abstract
- The aim of this research is to identify and prioritizing the internal factors affecting on establishing the electronic entrepreneurial businesses. Regarding the goals and questions of the research; the related literatures were studied. Then it was tried to collect the data offered by 182 people including managers and experts of Tehran city’s e-businesses through a questionnaire as a measuring tool. The obtained results were analyzed based on two main sections of demographic and internal factors affecting on establishing the electronic entrepreneurial businesses. Based on the related literature, conceptual model and the results obtained through statistical data; the main factors including management, product, processes and market access were known and recognized as the most important factors and were prioritized based on the Friedman Test. The marginal factors of each above mentioned main factors were also known and prioritized based on the Friedman Test. Keywords: entrepreneurship, e-business, e-entrepreneurship, Affecting factors, Establishment.