بازنمایی روستا در ادبیات داستانی معاصر ( ۱۳۵۶_۱۳۰۰) _ مهرداد فرهنگی
- رشته تحصیلی
- جامعه شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52578;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4348
- تاریخ دفاع
- ۲۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- مهرداد فرهنگی
- چکیده
- در این رساله کوشیده ایم تا از خلال تحلیل و تفسیر داستان های روستاییِ ادبیات معاصر، نحوه ی بازنمایی روستا و یا به عبارت بهتر ایماژهای برساخته شده از آن را توسط «سیاست های بازنمایی» مختلف مورد بررسی قرار داده و ضمن مقایسه با ایماژی که از شهر برساخته شده، تقابل آن ها را آشکار سازیم. در فرآیند تحقیق به این نتیجه رسیدیم که در ادبیات معاصر ایماژ خاصی از روستا و روستایی اساسا در تقابل با شهر و به منظور نشان دادن وضعیت جدید و ناآشنای آن بر ساخته شد. شهری که با ورود نهادهای مدرنی مانند قانون اساسی، احزاب، مجلس و وزارتخانه ها چهره ای دیگرگون یافته بود. بر این اساس و در حیرت و وحشت از چهره ی جدید و غریب شهر، تصویری از روستا و روستایی به دست داده شد که به صورت نمادی از «سنت»، زوال اخلاقی و ارزشی شهر – به مثابه تجلیگاه امر مدرن- را برملا می ساخت. این ایماژ از روستا که در دو دهه ی ابتدایی قرن ساخته شده بود؛ در مقاطع تاریخیِ بعد و به ویژه در دهه های 40 و 50 به دنبال تحولات سریع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، تقویت شد و در نتیجه تقابل شهر و روستا و به عبارت دیگر مدرنیته و سنت را تقویت نمود.
- Abstract
- In this thesis, an attempt is made to explore how Country and rural life is represented in the various “ political representations” and constructed in the forms of ‘images’, through Persian contemporary literary fiction.These images are compared with images of the city to demonstrate their characteristics and differences. Through research, we came to this conclusion that a special image has been constructed fundamentally as opposed to characteristics of the city that with new modern elements and institutions like parties, parliament, ministries, had been drastically changed from pre-modern state. On this basis and for fear of new and strange face of the cities, an image has been constructed from country and rural life that represent the innocent characteristic of values and beliefs of ‘tradition’ against ‘modernity’. This image that had been developed over first two decades of current century and was increasingly strengthen over following decades particularly in the forties and the fifties, result in more confrontation between the country and the city.