شناسایی موانع و راهکارهای توسعه کارآفرینی سازمانی در شرکت کارت هوشمند ایران خودرو
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 437;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58168
- تاریخ دفاع
- ۲۳ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- علیرضا قاجار
- استاد راهنما
- محمدرضا زالی
- چکیده
- بقاء ورشد مؤلفههای بسیار مهمی هستند که به تأکید اکثر محققان رسیدن به این مهم از مسیر کارآفرینی سازمانی میگذرد.در این میان شرکت کارت سوخت ایران خودرو تاسیس شده اما لازم به ذکر است که موانع و محدودیتهای متعددی برای حرکت بسوی کارآفرینی در این سازمان وجود دارد . این موانع عبارتند از الف- ماهیت سازمانهای بزرگ (فرای، 1993) ب- ساختار غیر منعطف (آدونیسی، 2003) و (فرای، 1993): ج بعد زمان (فرای، 1993) . د: فقدان استعداد کارآفرینانه (فرای ، 1993) ه: سیستم تشویق) و (بوهرینگر و مائور، 2004) . و : فرهنگ سازمانی محافظه کارانه(دفت ، 1377) ز: توجه به سودهای کوتاه مدت (فرای ، 1993) و (شاپیرو و واسلوتزلی(1993) و پاداش نامناسب (فرای 1993 ). لذا به جهت حل این مشکلات محقق موانع و راهکارهای پیشنهادی خود را طبق مدل سه شاخگی دکتر میرزایی (کردنائیج اسدا...، زالی محمدرضا، 1387، ص 3) با جهات ساختاری ارائه داده و در بعد راهکارها نیز مانند موانع به پیادهسازی پنج ویژگی سازمانی از مدل کوراتکو در مدل سه شاخگی به حل مساله اقدام نموده .در این پژوهش از روش شناسی کیو که جزء روشهای ترکیبی (کیفی کمی) استفاده شده است، عبارات فضای گفتمان به صورت ترکیبی گردآوری شده است؛ برای بررسی روایی پرسشنامه تحقیق حاضر، جلسات مختلفی با حضور اعضای هیات علمی و چندتن از صاحبنظران شرکت کارت هوشمند ایران خودروبرگزار شد و روایی محتوا و صوری عبارات مورد بررسی قرار گرفت تا برای انتخاب نمونه کیو آماده شود. در این تحقیق از اعتبار سازگاری اجزا برای بررسی پایایی استفاده شد. آلفای کرونباخ تحقیق 841/0 است که مبین قابلیت اعتماد بالای عبارات نمونه کیو و نتایج مرتب¬سازی نگاره کیو از طریق مشارکت¬کنندگان است. در تجزیه و تحلیل داده¬های حاصل از انجام این پژوهش، دسته¬بندی نمونه¬ها و میزان ارتباط آنها با یکدیگر، همچنین درجه پیوستگی نقطه نظرات و افراد از طریق تحلیل¬های آماری انجام پذیرفت. سپس دامنه و پراکندگی نقطه نظرات مورد تحلیل عاملی قرار گرفت، به¬گونه¬ای که در نهایت افرادی که درباره موضوع نظرات مشابه و مشترکی دارند در یک گروه قرار گرفتند. از بعد نظری 14 عامل گروه¬بندی مشارکت¬کنندگان درخصوص موانع و 14 عامل گروه¬بندی مشارکت¬کنندگان درخصوص راهکارهای توسعه کارآفرینی در تحقیق حاضر شناسایی شد. اصطلاحات و واژه¬های تخصصی : کارآفرینی سازمانی: از نظر محققان کارآفرینی سازمانی دارای پنج بعد ریسکپذیری، نوآوری، پیشتازی در بازار، استقلال طلبی و رقابت تهاجمی میباشد. ساختار سازمانی: چارچوب سازمانی است که به درجه پیچیدگی، رسمیت و تمرکز اشاره دارد. ساختار سازمانی تصریح می¬کند که وظایف، چگونه تخصیص داده شوند، چه شخصی به چه کسی گزارش دهد و سازوکارهای هماهنگی رسمی و همچنین الگوهای تعاملی سازمانی که باید رعایت شوند کدامند (رابینز، 1381؛ 22).
- Abstract
- Permanence and improvement are important factors. As most of researchers mentioned achieving this goal is through organizational .Entrepreneurship in the meanwhile Iran Khodro intelligent Card Company has been established and there are so many limitations to moving forward entrepreneurship for this company. These limitations are as follows:1-big organizations nature (fri,1993),2-inflexible structure(Adonici,2003) and (fy,19933),3-time factor(Fry,1993),4-lack of entrepreneurship disposition(Fry1993),5-encouragement system(Bohringe,amure,2004),6-conservative organizational culture(defet,1377),7-considering short-term profits(Fry,1993)and (Shapiro , slotezely,1993) and inappropriate reward(Fry,1993). In order to solve these problems researcher introduced his proposed solution according to Dr.Mirzaie three branches model (kord naiej,Asadollah and Zali Mo hammadreza,1387,P,3.) with organizational dimension. In case of solutions, he paid to establishing five organizational features of Koratko Model of three branches .In this research , Q-methodology was used which is among triangulated approaches(qualitative and quantitative).Speech phrases were gathered in triangulated approach. In order to consider validity of current research questionnaire, many session with academic members and some of clear-sighted members of Iran Khodro's intelligent Card Company were hold and content and face validity of phrases examined to be ready for choose of Q-Sample. In this research element compatible credibility was used to examine reliability. Research Cronbach Alpha is 0/841 which shows high validity of Q-sample and results of ordering of Q-factor through participants. In statistical analysis were performed to analyze data's of research, sampling and rate of their relationship with each other and level of coherence among ideas. Domain and scateredness of ideas were under factorial analysis, in order to those who have same ideas about subject matter stay in one group. From theoretical view, fourteen factors corresponding to participants' grouping limitations and fourteen groups corresponding participant's ways to improve entrepreneurship were recognized. Definition of terms: Organizational entrepreneurship: according to researchers, it has five factors of risk-taking, innovation, moving ahead in market, independence and aggressive competition. Organizational structure: is a basis of organization which pays to level of complexity, level of being formal and attention. Organizational structure mention how duties should be specified, who should report to whom and what organizational interaction models and formal process should be followed (Robinz,1381:22).