تاثیر شبکه اجتماعی و حمایت خانوادگی بر عملکرد کسب و کارهای نوپا در ایران و دانمارک (با استفاده از دادههای GEM ۲۰۱۱)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 435;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58156
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- الهام کابلی
- استاد راهنما
- محمدرضا زالی
- چکیده
- در طی سال های اخیر استفاده از برساخته ی شبکه، توسط پژوهشگرانی که فرایند کارآفرینی را مورد مطالعه قرار داده اند، افزایش چشمگیری داشته است. شبکه های اجتماعی در کلیه ی فرایند کارآفرینانه، برای کارآفرینان حمایت و منابع لازم را فراهم می آورند. براساس فرض بکارگیری حمایت و منابع فراهم شده توسط شبکه اجتماعی کارآفرینان در راه اندازی و مدیریت کسب و کارها، پژوهش حاضر نقش شبکه اجتماعی و حمایت خانواده را در عملکرد کسب و کارها ی نوپای 200 کارآفرین در ایران و دانمارک که در نظرسنجی GEM 2011 شرکت داشته اند، مورد مطالعه قرار داده است. به منظور بررسی نقش تعدیل گری حمایت خانواده بر رابطه ی بین شبکه اجتماعی و عملکرد کسب و کارها، این پژوهش از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری استفاده کرده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که در هر دو کشور ایران و دانمارک، شبکه اجتماعی کارآفرینان تاثیر مثبتی بر عملکرد کسب و کارهایشان دارد. همچنین، یافته های این پژوهش، نقش حمایت خانواده را به عنوان متغیر تعدیل گر در رابطه بین شبکه اجتماعی و عملکرد مورد تأیید قرار داده است. به عبارت دیگر نتایج نشان می دهد که حمایت خانواده های کارآفرینان ایرانی، تاثیر شبکه اجتماعی کارآفرینان را بر عملکرد کسب و کارهایشان افزایش می دهد در حالی که حمایت خانواده در دانمارک باعث می شود رابطه بین این دو متغیر منفی گردد. واژگان کلیدی: شبکه اجتماعی، حمایت خانوادگی، عملکرد کسب وکار
- Abstract
- This study assumes that network resources and support are heavily used to establish new firms. A sample of 200 Iranian and Danish early-stage entrepreneurs, who participated in GEM National Population Survey in 2011, has been implemented to investigate the role of social network and family support on business performance. To examine the moderating effect of family support on the relation between social network and business performance, Structural Equation Modeling approach has been used. The empirical findings show the positive effect of social network on business performance in both countries. Moreover, findings suggest that family support of Iranian entrepreneurs increases the positive effect of social network on business performance whereas family support of Danish entrepreneurs has a negative effect on the relation between social network and business performance. Keywords: Social network, family support, business performance.