عنوان پایان‌نامه

بررسی مقایسه عملکردحافظه فعال و هیجان خواهی در نوجوانان بزهکار و عادی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مقایسه عملکردحافظه فعال و هیجان خواهی در نوجوانان بزهکار و عادی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53453
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    علی اکبر ارجمندنیا

    چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه عملکرد حافظه فعال و هیجان¬خواهی در نوجوانان بزهکار و عادی انجام شد. این مطالعه از نوع توصیفی و از لحاظ شیوه¬ی گردآوری داده¬ها در زمره¬ی تحقیقات علّی- مقایسه¬ای قرار می¬گیرد. نمون? پژوهش شامل نوجوانان بزهکار و عادی (پسر) 13 تا 16 سال بودند. نوجوانان بزهکار با استفاده از شیوه نمونه¬گیری در دسترس از کانون اصلاح و تربیت و نوجوانان عادی از منطقه¬ی دو آموزش پرورش شهرستان اراک (سال 1390) که با گروه نمون? نوجوانان بزهکار در موقعیت جغرافیایی و وضعیت اقتصادی متجانس بودند؛ انتخاب شدند. اجرای پژوهش با استفاده از مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (WMTB-C) و مقیاس هیجان خواهی زاکرمن صورت گرفت. برای تحلیل داده¬های پژوهش از آماره¬ی همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه¬ی متغیرهای پژوهش و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره به منظور مقایسه گروه¬ها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد حافظه فعال و خرده مقیاس¬های آن در نوجوانان بزهکار و عادی تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود داشت و بین هیجان¬خواهی دو گروه تفاوتی وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که بین حافظه فعال و هیجان¬خواهی دو گروه رابطه¬ای وجود ندارد. با توجه به یافته¬های پژوهش می¬توان نتیجه گرفت که نوجوانانی که در کانون به سر می¬برند به برنامه¬هایی به منظور تقویت و بهبود عملکرد حافظه فعال و اجرائیات مرکزی نیاز دارند. کلید واژه: عملکرد حافظه فعال، هیجان¬خواهی، بزهکار
    Abstract
    Abstract The purpose of this research was examination and comparing working memory function and sensation seeking in delinquent and normal adolescences. This is a descriptive and causal-comparative study. Sample of study involved delinquent and normal adolescences (boy) in rang 13-16 age. Delinquent adolescences were voluntary selected from Juveniles Correction and Rehabilitation Center of, and normal adolescences were selected from region 2 of education and training of Arak that is matched to delinquent adolescences in ecological and economical status. The set of working memory tests for children (WMTB-C) and Zukerman sensation seeking scale were carried out. The data of the study were analyzed using the Pearson coefficient to examination of correlation of the factors and multiple factor variance analysis to comparing groups. The finding indicated there is no significant difference in working memory function and its subscales (p<0/001) among delinquent and normal adolescences. Also it showed there is no correlation between working memory and sensation seeking in two groups. According to findings, it can be concluded that delinquent adolescences in Juveniles Correction and Rehabilitation Center need no improvement program in working memory and central functions. Key words: working memory function, sensation seeking, delinquent