عنوان پایاننامه
مقایسه حافظه فعال و کوتاه مدت در دانش اموزان آهسته گام با و بدون نشانگاه داون
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53171
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- لیلا کوهپایه
- استاد راهنما
- علی اکبر ارجمندنیا
- چکیده
- چکیده نظریه حافظه فعال یک نظریه نسبتا جدید و از مفهوم پردازی های پیشین حافظه کوتاه مدت متفاوت است. این نظریه علاوه بر ذخیره سازی، به دستکاری فعال و استفاده از اطلاعات تأکید دارد. این پژوهش با هدف مقایسه حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت دانش آموزان آهسته گام با و بدون نشانگان داون در قالب یک طرح پس رویدادی انجام شد. از مراکز استثنایی کم توان ذهنی مقاطع ابتدایی و پیش حرفه ای تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر شیراز 29 دانش آموز با نشانگان داون (20دختر و 9 پسر با میانگین سنی 12 سال) و 29 دانش آموز بدون نشانگان داون (19 دختر و 10 پسر با میانگین سنی 11سال و 9ماه) به روش تمام شماری انتخاب شدند و آزمون حافظه فعال WMTB-C (مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان، پیکرینگ و گدرکول ، 2001) و حافظه کوتاه مدت ( خرده آزمون حافظه ارقام وکسلر کودکان، WISC-R)) در مورد آنها اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که تفاوت میانگین بین دو گروه در حیطه صفحه دیداری-فضایی بین دو گروه معنادار نیست اما در حافظه فعال، حلقه واج شناختی ، اجرائیات مرکزی و حافظه کوتاه مدت دانش آموزان بدون نشانگان داون نسبت به دانش آموزان با نشانگان داون به گونه ای معنادار در سطح بالاتری قرار داشتند. همچنین آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین حافظه فعال و کوتاه مدت در هر دو گروه وجود دارد که این رابطه در دانش آموزان بدون نشانگان داون قوی تر بود. از یافته های پژوهش می توان در امر برنامه ریزی ویژه آموزشی و انتخاب مواد و روش های تدریس در بهبود عملکرد این گروه از دانش آموزان استفاده کرد. کلید واژه: حافظه فعال، حافظه کوتاه مدت، نشانگان داون، دانش آموزان آهسته گام
- Abstract
- Abstract The model of working memory is a relatively new model and is different from the formerly discussed short-term memory concepts. In addition to storage, this model emphasizes on active manipulation and using information. The Badelley and Hitch (1974) model of multicomponent working memory model consists of phonological loop, Visuo-spatial sketch-pad, central executive, and episodic buffer This study was conducted for comparing working memory and short-term memory of slow-pacel students with and without Down syndrome with ex post factor design. Through available sampling, 29 students with Down syndrome (20 girls and 9 boys, mean age 12 years) and 29 students without Down syndrome (19 girls and 10 boys, mean age 11 years and 9 months) were selected from special Elementary and Vocational schools of the city of Shiraz. They were then given the working memory test of WMTB-C and short-term memory (Wechsler digit memory sub-test). The results of multivariate analysis of variance showed that the average difference between the two groups was not significantly in the visuo-spatial sketch-pad; but in the working memory, phonological loop, central executive, and short-term memory, the students without Down syndrome were significantly at a higher level compared to those with Down syndrome. Moreover, the Pearson correlation test revealed that there is a positive and significantly relationship between the working and short-term memory in both groups which is stronger in the students without Down syndrome. The findings of this research can be used in special education-specific planning and selection of teaching material and methods to improve the performance of this group of students. Key word: workinmemory, short-term memory, down synrome,slow-pacel student