عنوان پایان‌نامه

بررسی مبانی تربیت معنوی از دیدگاه دیوید کار و دلالتهای آن در تربیت معنوی در دوره نوجوانی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مبانی تربیت معنوی از دیدگاه دیوید کار و دلالتهای آن در تربیت معنوی در دوره نوجوانی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56633
    تاریخ دفاع
    ۳۰ مهر ۱۳۹۰

    چکیده: تحقیق حاضر با هدف شناسایی و تبیین مبانی فلسفی تربیت معنوی از دیدگاه دیویدکار و دلالت های آن در دوره نوجوانی می باشد. دیوید کار به عنوان نماینده ی فضیلت گرایی نوین محسوب می شود که در واقع جزو احیاء کنندگان اخلاق فضیلت محسوب می شود. این دیدگاه بر محور فضیلت می گردد و ارسطو گرایی نوین هم خوانده می شود . از آنجا که تربیت دینی و معنوی از اهداف عمده ی نظام اسلامی می باشد و اهمیت تربیت معنوی به خصوص در میان نسل جوان و نوجوان از اهمیت به سزایی بر خوردار است نشانگر اهمیت این پژوهش می باشد . دیدگاه دیوید کار از آن جهت که به طرفداری از نقش دین در تربیت برخواسته است، پایه گذار رویکرد جدید به تربیت اخلاقی مبتنی بر دین می باشد . دیوید کار تربیت معنوی را شامل دو فعالیت می داند : یکی در بعد نظری یا آموزش حقیقت و آگاهی از معنویت و در بعد عملی، پرورش فضایل معنوی می داند .نگارنده در این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سوالات بوده است : مبانی فلسفی دیدگاه دیوید کار در خصوص تربیت معنوی چیست ؟ اصول و روش های این رویکرد چیست؟ دلالت های این رویکرد در تربیت معنوی نوجوانان چیست؟ از یافته های این پژوهش نتیجه میگیریم که : مبانی و اصول فلسفی رویکرد فضیلت آراء دیوید کار ، طبیعت گرایی, اجتماع گرایی و عینیت گرایی می باشد . و شامل اصول ، عقلانیت ، محوریت منش ، همراهی مذهب و معنویت ، فراگیر بودن ارزشها و آموزش حقایق و پرورش فضایل معنوی می باشد . که با روش های : سرمشق دهی ، حکایت و داستان ، پرورش عواطف و تاثیر هنر، ادبیات ، موسیقی و سینما ، تربیت معنوی امکان پذیر است . این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی- استنباطی انجام گرفته است که ابزار جمع آوری اطلاعات ، مشاهده آزاد ، یعنی مطالعه مقالات ، کتب و متون مربوط با تربیت معنوی دیوید کار و مقالاتی که مستقیم و غیر مستقیم به این موضوع مربوط می شدند ، بوده است. کلید واژه ها : تربیت ، تربیت معنوی ، فضیلت گرایی ، نوجوانی ، دیوید کار
    Abstract
    Abstract: The present study aims to identify and explain the philosophical fundamentals of spiritual education from David Carr's viewpoint and its components in the adolescence age. David Carr is considered as the representative of neo - virtues who is in fact among the rehabilitators of virtue of ethics. This viewpoint is a virtue-oriented one and is also called neo Aristotelian. This research has a significant importance since religious and spiritual education are regarded among the main objectives of Islam and spiritual education especially in youths and adolescent generation have a noticeable significance. Because David Carr's viewpoint has advocated the role of religion in education, it is considered as the founder of a serious approach of religious-oriented ethical education. David Carr believes that spiritual education includes two activities: one is the theoretical aspect or education of truth and knowledge of spirituality and the second one is the practical aspect. The author in this study intends to answer to these questions: what are the philosophical fundamentals of David Carr's viewpoint about spiritual education? What are the principles and methods of this approach? What are the components of this approach in the spiritual education of adolescent? It can be concluded from the findings of the present research that: philosophical fundamentals and principles of David Carr's virtues approach are Naturalism, Communitarianism and Objectivism; and includes principles of intellectuality (rationality), character-centered, association of religion and spirituality, comprehensiveness of values and education of truth and cultivation spiritual virtues. And spiritual education would be possible through example providing, anecdotes and story, education of emotions and affecting art, music, and cinema. This research has been performed by analytical-inferential method. And the instrument used for data collection included free observation, namely study of articles, books, and texts related to spiritual education of David Carr and those articles which directly or indirectly related to this issue. Keywords: education, Spiritual Education, Virtues, Adolescence, David Carr