عنوان پایاننامه
بررسی رابطهه عملکرد حافظه کوتاه مدت و میزان آگاهی واج شناختی با مهارت خواندن در دانش اموزان با آسیب شنوایی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53843
- تاریخ دفاع
- ۲۰ دی ۱۳۹۰
- دانشجو
- نسا ترابیان
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- چکیده زمینه وهدف: این پژوهش با بررسی عوامل موثر بر خواندن، حافظه کوتاه مدت وآگاهی واج شناختی به شناخت مشکلات خواندن در گروه آسیب دیده شنوایی پرداخته است. روش: در این پژوهش41 دانش آموزمقطع ابتدایی با افت شنوایی بالاتر از 70دسی بل و42دانش آموز شنوا از طریق نمونه گیری در دسترس با استفاده ازآزمون حافظه کوتاه مدت وکسلرکودکان اجرا به دو صورت کلامی وتصویری،آزمون آگاهی واج شناختی و مقیاس وضوح کلامی آلن(2001) مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: تجزیه وتحلیل دادها نشان دادکه: فراخنای حافظه کوتاه مدت ومیزان آگاهی واج شناختی در دانش آموزان با آسیب شنوایی با میانگین 39/5 و انحراف معیار 578/2 و01/0›p کمتر از همسالان شنوایشان است. به علاوه بین فراخنای حافظه کوتاه مدت و آگاهی واج شناختی با579/0=r در سطح01/0›p در دانش آموزان ناشنوا ارتباط وجود دارد.هم چنبن بین فراخنای حافظه کوتاه مدت و میزان آگاهی واج شناختی با وضوح کلامی در دانش آموزان با آسیب شنوایی با 34/8=F 40/0 =2 R و01/0›p رابطه وجود داردو این دومتغیر می توانند مشکلات خواندن را در گروه آسیب دیده شنوایی پیش بینی کند. نتیجه گیری:این پژوهش نشان می دهد بین حافظه کوتاه مدت وآگاهی واج شناختی با خواندن در کودکان با آسیب شنوایی ارتباط وجود دارد و با تقویت این مهارتها می توان بر توانایی کودک در خواندن افزود. واژگان کلیدی: حافظه کوتاه مدت، آگاهی واج شناختی، مهارت خواندن، آسیب شنوایی
- Abstract
- Objective: This study reviews the factors affecting reading, short-term memory and phonological awareness damaged hearing is to identify reading problems in reading. Methods: In this study, 41 Elementary school students with hearing loss above 70 dB and 42 hearing students through sampling using,Wechsler test of short-term memory implementation both verbal and Video, Test of phonological awareness and scale clearly verbal Allen (2001) were studied. Results: Data analysis showed that: short-term memory span and phonological awareness in students with hearing impairment with a mean of 5/39 and SD 2/578 and p‹0/01 is less than Hearing peers. In addition, the span of short-term memory and phonological awareness , with r=0/579 on p‹0/01 in deaf students there is a relationship. Also, between the span of short-term memory and phonological awareness ,verbal clarity students with hearing impairment with the F=8/34 R=0/04 and p‹0/01 and These Two variables can predict reading problems in a group of hearing impaired. Conclusion: This study demonstrates the short-term memory in children with impaired hearing phonological awareness reading is associated with strengthening these skills can be added on a child's ability in reading. Key words: short-term memory, phonological awareness, reading skills, hearing impairment