عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش فرهنگی رسانه های بصری در تصویر ایجادشده درذهن گردشگرو توسعه گردشگری.مطالعه موردی: شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش فرهنگی رسانه های بصری در تصویر ایجادشده درذهن گردشگرو توسعه گردشگری.مطالعه موردی: شهر تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1638;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52771
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    نسیم رضایی

    چکیده امروزه گردشگری جزء بزرگترین و پویاترین فعالیت های توسعه ای در بخش های مختلف یک جامعه است که به این گونه فعالیت ها مبادرت می ورزد. بنا بر آمار اخیر unwto، درآمد حاصل از فعالیت های گردشگری در حدود بیش از 10% کل درآمد جهان را شامل می شود. گردشگری و فعالیت های مربوط به آن علاوه بر رونق اقتصادی و جنبه های مثبت و جنبه های منفی که برای جوامع به همراه دارد، تاثیرات چشمگیری در تغییرات همه جانبه فرهنگی، اجتماعی و دیدگاهی دارد. تغییرات فرهنگی ایجاد شده ناشی از فعالیت های گردشگری بسیار چشمگیر و اغماض ناپذیر است و نقش وسایل ارتباط جمعی که از آنها به عنوان حاملان پیام و اطلاعات نام برده می شود در این تغییرات بسیار مهم است که به کمک فناوری پیشرفته خود، تمام سطوحی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در سراسر جهان تحت سیطره درآورده اند. عملکرد رسانه ها در ایجاد تصویر گردشگری معرفی و شناسایی مولفه ها، ویژگی ها، جاذبه ها، رخدادهای اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی یک جامعه در کنش با سایر جوامع می باشد. آن چه به نظر می رسد سلطه رسانه ها تاثیرات فرهنگی را با جریان بیشتری هدایت می کنند. تولیدات رسانه ای موفق می تواند تاثیر قابل توجه ای در معرفی جاذبه های کم توجه شده در مناطق با پتانسیل های گردشگری داشته باشد، مکان های گردشگری می توانند شاهد تاثیر مستقیم یک اثر رسانه ای در توسعه فعالیت های مربوط به این بخش باشد در برخی موارد برنامه های تلویزیونی باعث ایجاد انگیزه سفر به مناطقس شده اند که افراد برای بار اول آنجا را مشاهده کرده اند، اما برای گردشگران که برای چندمین بار به این مقاصد سفر می کنند باید برنامه هایی تولید گردد که جنبه های تازه و غیر معمولی از جاذبه های مقصد را معرفی نمایند. روش انجام کار توصیفی و تحلیلی می باشد و محدوده انجام پژوهش شهر تهران و نحوه گردآوری اطلاعات به صورت کتاب خانه ای، پیمایشی- میدانی و تحلیل داده ها توسط نرم افزار spss صورت می پذیرد. واژگان کلیدی: گردشگری، رسانه، تصویر گردشگری، تصویر سازی، گردشگری و رسانه
    Abstract
    Abstract Today, tourism is one of the important activities in the different parts of society that do such activities .According to recent statics by UNWT, the revenue of tourism activities is about more than 10 percents of total revenue of world. Tourism and its properties in addition to flourish economy and positive and negative aspects for society carries effect on cultural and social issues. The cultural changes or impacts are more obvious, inevitable and the role of media that called the carrier of message is very important. The function of media is in creating the picture of tourism, introducing and recognizing items, characteristics and attractions in the social, economic and cultural events on other societies. The places for tourism can see a direct impact on the media production in the development of activities relevant to this section. In some cases TV programs motivate people for traveling to places that visit for the first time, but for those tourists who have traveled for several times to destinations. The programs should be produced for introducing new and unusual aspects of attractions in the destination. The work done in this research is descriptive and analytical. The research conducted in Tehran by library survey and field data collection methods and data analysis was done by SPSS software. Key world: tourism, media, image, imagination, tourism & media