عنوان پایاننامه
طراحی و اعتبار بخشی مدل عدالت زبانی در راستای بالندگی منابع انسانی مبتنی بر نظام ارزشی اسلام
- رشته تحصیلی
- مدیریت-مدیریت منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001340;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51816
- تاریخ دفاع
- ۰۵ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- کوکب فائز
- استاد راهنما
- حسین خنیفر
- چکیده
- بنیانهای عدالت زبانی بر ساخت زبان، توسعه و تقویت توانمندیهای زبانشناختی تک تک آحاد جامعه استوار است. در این رویکرد، به منظور نیل به جامعه عدل بر بکار گیری کلمات، واژگان و زبان عدالت محور و درک مفاهیم ملازم با آن تاکید می شود. به عبارت دیگر از آنجا که زبان، ماهیت افکار به ویژه انواع انگاره ها و مفاهیمی را که میتوانیم در ذهن داشته باشیم مشخص میکند، استفاده از واژگان تحقیر آمیز که فقط با هدف برجسته سازی نقایص افراد یا القا نفوذ و قدرت به کار می روند منع می شود و غنی سازی زبان از واژگان عدالت محور، در دستور کار قرار میگیرد. به دیگر سخن، زبان توهین آمیز که مبتنی بر آشکارسازی تفاوتهای سرزنش آمیز افراد و ایجاد سلسله مراتب قدرت بنیان نهاده شده است، با الزامات عدالت زبانی سازگار نیست. عدالت زبانی در تلاش برای ایجاد ساختارهایی است که افراد را به گونه¬ای توانمند سازد که راه بر هرگونه فراگرد ارزش زدایی علیه آنها بسته شود و افراد بی هیچ واهمه ای از تفاوتها و نقایص خویش، ایفاگر نقش واقعی خود در جامعه باشند؛ یعنی هر یک رسالتی یکتا و منحصر به فرد که در راستای آن برانگیخته شدهاند را بر عهده گیرند. در این پژوهش ابتدا با مراجعه به آیات و احادیث؛ مفاهیم موجود در نظام ارزشی اسلام که مرتبط با موضوع عدالت زبانی بود به صورت استنباطی استخراج گردید و مبتنی بر آن مدل پیشنهادی اولیه تدوین شد. سپس با استفاده از رویکرد گراندد تئوری و با مراجعه به خبرگان موضوع، تلاش شد تا اشکالات و نواقص مدل، به چالش کشیده شود. پس از انجام سه مرحله خاص گراندد تئوری، مدل نهایی عدالت زبانی حاصل شد که مبتنی بر آن هفت بعد و 41 مولفه اصلی مورد تایید قرار گرفت. این مدل بار دیگر از طریق تست خبرگان به بحث و بررسی گذارده شد و مبتنی بر آن 4 مؤلفه مورد اصلاح قرار گرفته و تعداد 37 مولفه نهایی شد. میانگین نظرات خبرگان در اغلب گویه ها بالاتر از 4 به عنوان میانگین مورد قبول در نظر گرفته شد و گویه های زیر این مقدار؛ حذف، ادغام و یا اصلاح شدند. در آخرین مرحله پژوهش به منظور سنجش وضعیت عدالت زبانی در سازمان، پرسشنامه عمومی تدوین شد و مبتنی بر جدول مورگان حجم نمونه برآورد گردید. نهایتاً این پرسشنامه (آلفای کرونباخ 0.91) در یک سازمان دولتی؛ بین 132 نفر (کارکنان رسته اداری) توزیع شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین ابع
- Abstract
- Abstract : The Foundations of Lingual Justice is based on the language structure , development and Reinforcement of linguistic abilities of every one in society. In this approach, due to achieve just society emphasized on the use of just words , Justice language and understanding the related concepts to it. In other words, because the language reflects thoughts, ideas and concepts that we keep in mind ,The use of stigmatizing words -that were applied for highlighting imperfections - prevent And enriching the vocabulary with just words are insisted. On the other hand, offensive language, which is based on detecting differences rebuke people and create a hierarchy of power is not consistent with the requirements of Lingual justice. Lingual Justice try to create structures for empowerment of people so that they would close up of any process against their de-valuing And people perform their actual roles in society, without fear of differences and defects; and each one carry out own unique mission that are assumed to do. At first In this study, referred to the verses , hadiths and Current concepts in the Islam value system about lingual justice and the initial proposal was extracted. Then, using a grounded theory approach ,by visiting experts ,was tired to remove the failures and shortcomings of model . After a three grounded theory phase , the final model in lingual justice was developed. Based on this model 7 dimensions and 41 indexes were accepted. This model again was put through to the experts to discuss and based on The 4 indexes were revised and 37 indexes were finalized ,Items with Experts comments above average 4 was considered acceptable and those were below 4 average were deleted ,merged or modified . Finally, for measuring of Lingual justice Status, General questionnaire was designed and based on the Morgan table, Sample size was estimated. this questionnaire (Cronbach's alpha: 0.91) was distributed between