برنامه ریزی راهبردی در جهت توسعه گردشگری شهر بابلسر
- رشته تحصیلی
- جغرافیا - برنامه ریزی توریسم
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52067;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1616
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- علی غلامی
- استاد راهنما
- حسین حاتمی نژاد
- چکیده
- هدف کلی این تحقیق بررسی تاثیرات گردشگری در توسعه شهر بابلسر و ارائه استراتژی های مناسب در جهت توسعه این شهر و در نهایت ارائه الگوی برنامه ریزی راهبردی گردشگری می باشد.بنابراین برای رسیدن به این هدف از دو روش اسنادی و میدانی استفاده شده است.به طور کلی در این تحقیق از سه نوع پرسشنامه(مسوؤلان،گردشگران و مردم) استفاده شده است که پس از تکمیل این پرسشنامه ها برای تجزیه و تحلیل این داده ها از نرم افزار spss و Exel استفاده گردید.آزمون های آماری(تحلیل عامل)نشان داد که این پژوهش از اعتبار و روائی مناسبی برخوردار است.برای آزمون فرضیه های تحقیق از ازمون آماری اسپیرمن استفاده شد که نشان دهنده این است که از دیدگاه جامعه میزبان از بین 21 شاخص مطرح شده تاثیرات گردشگری بر روی 19 شاخص اقتصادی،اجتماعی-فرهنگیو محیطی مورد تاکید قرار گرفته است.همچنین از دیدگاه جامعه میزبان تاثیر گردشگریبر روی 2 شاخص افزایش امنیت و قوانین در شهر بابلسر و ایجاد فضاهای درمانی و بهداشتی رد شده است.بنابراین از دیدگاه جامعه میزبان،مولفه های اقتصادی 100 ?،مولفه های اجتماعی-فرهنگی 87.5 درصد و مولفه های محیطی –کالبدی 83.3 درصد از گردشگری تاثیر پذیرفته اند.همچنین نتایج تحلیل Swot نشان داد که گردشگری بابلسر با 11 قوت و 11 نقطه ضعف داخلی و 8 فرصت و 11 تهدید خارجی مواجه است که مورد بررسی قرار گرفته است.نتایج حاصله از Swot نشان داد که گردشگری شهر بابلسر در مرحله رشد و شناخت قرار دارد،بنابراین استفاده از راهبردهای so (تهاجمی)لازم می نماید.همچنین می توان از راهبردهای تنوع و بازنگری نیز استفاده کرد.در پایان نیز با استفاده از برنامه ریزی راهبردی کمی تعداد 9 راهبرد ئر سه گروه اولویت اول تا سوم به عنوان جذاب ترین راهبردها برای توسعه گردشگری شهر بابلسر مشخص شده اند. واژگان کلیدی:گردشگری شهری،اثرات گردشگری ،تحلیل SWOT ،برنامه ریزی استراتژیک
- Abstract
- The general aim of this paper is to examine the effects of tourism in Babolsar city development and to provide appropriate strategies for the development of the city and also to introduce a model of strategic planning in tourism. In order to achieving the designed objectives, the field study and library method were used. Generally, three kinds of questionnaires for ordinary people, officials and tourists were prepared and the data was analyzed using SPSS and EXCEL software products. The statistical test (factor analysis and alpha test), proved the validity and reliability of the results. Examining the hypothesis of the research using Spearman correlation, confirmed the impact of tourism on host community in 19 out of 21 indicators of economic, social- cultural and environment. Also, the impact of tourism on the perspective of the host communities has been rejected in 2 indicators. So from the perspective of the host society, economic factors 100 percent, social and cultural Factors 8775 percent and physical environmental factors 8373 percent are influenced by tourism. Moreover, SWOT analysis results showed 11 strengths, 11 weaknesses, 8 opportunities and 11 external threats of the urban tourism in Babolsar. Results of the SWOT analysis showed the effect of the urban tourism on Babolsar in the growth and cognition stage. So the use of SO strategies (invasive) is essential, although we can use the variety and review strategies. In the end, using a small number of strategic planning in three groups of nine strategic priorities, the first group was identified as the most attractive strategy for tourism development in Babolsar . Key words: urban tourism, tourism effects, SWOT analysis, strategic planning