شناسایی الگوهای ذهنی مدرسین الکترونیکی دانشگاه تهران در مورد نقش یاد دهنده: پژوهشی بر مبنای روش کیو(Q)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 303;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54502
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- زهرا عباسعلی
- استاد راهنما
- فتانه تقی یاره
- چکیده
- دستیابی به اهداف یادگیری الکترونیکی یکی از چالشهایی است که بسیاری از دانشگاهها از جمله دانشگاه تهران با آن مواجه است. از آنجا که مدرس در فضای الکترونیکی و مجازی با ارائه شیوههای خلاقانه، امور یادگیری را تسهیل و مدیریت میکند، تقویت این شیوهها یکی از راه های دستیابی به اهداف یادگیری الکترونیکی است. اما یکی از عواملی که بر انتخاب این شیوهها اثر می گذارد درکی است که مدرسین این حوزه نسبت به "نقش خود" دارند. لذا هدف مطالعه حاضر، آشکارسازی نگرش و ذهنیت اساتید دانشگاه تهران، شاغل در نظام یادگیری الکترونیکی، نسبت به نقش خود می باشد. با این فرض که "تصور و نگرش" بر "عملکرد و رفتار" اثر می گذارد. با توجه به ماهیتِ هدف پژوهش (ذهنیت کاوی)، از روش شناسی کیو به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. از این رو ضمن بررسی پیشینه مرتبط با پژوهش، به مطالعه تالار گفتمان موجود پرداخته و سپس نمونه معرفی از گفتمانها (نمایانگر نقش های مدرس الکترونیکی در دانشگاه تهران) انتخاب و با انجام مراحل کیو و تفسیر اطلاعات حاصله، چهار الگوی ذهنی به عنوان نتیجه اصلی تحقیق آشکار میشود. پژوهشگر این الگوهای ذهنی (نگرش ها) را انتقال دهنده دانش، مشارکت کننده، وساطت کننده و طراح محتوا نامگذاری مینماید. انتقال دهندگان دانش، خود را محور یادگیری دانسته و به صورت یک سویه دانش را به دانشجویان انتقال می دهند. اساتید دارای نگرش مشارکتکننده عقیده دارند تعامل میان مدرس و فراگیر، محور فرآیند یاددهی-یادگیری است. وساطت کننده ها معتقدند واسطه انتقال دانش هستند نه انتقال دهنده آن. دیدگاه مدرسین طراح محتوا بر نقش کلیدی سناریو نویسی محتوای الکترونیکی در برسازی دانش توسط دانشجویان دلالت دارد. در میان الگوهای ذهنی حاصله، نقش انتقال دهنده دانش نسبت به سه نقش دیگر غالب است. .
- Abstract
- The achievement of eLearning goals is one of the challenges which many universities, including the University of Tehran, are faced with. Since the teacher in electronic and virtual space facilitates and manages learning activities by presenting creative methods, reinforcing these methods is one of the ways to achieve eLearning goals. However, one of the factors which influences on choosing these methods is the perceptions of teachers in this field about their roles. Thus, the goal of the current study is to research different methods of eTeachers in order to manage teaching-learning process in virtual space. The researcher presumes the effect of teachers' "perception and attitude" about their roles on "teaching and managing method". Therefore, the background related to the research has been studied alongside studying the forum available in this field, and then, a representative sample of these discussions, which indicates teaching methods in the University of Tehran, is selected, and finally, they have been analyzed using Q methodology, and four patterns of attitude were emerged. The researcher names the obtained patterns of attitude: Knowledge transmitter, participator, intermediary, and eContent designer. Among the emerged roles, knowledge transmitter's role is dominant compared to the other three roles. Since the majority of eTeachers enter electronic space from traditional environment and since teachers in traditional methods plays the role of a complete supporter and manages the class on their own, they enter the new learning environment with the same mentality, and as a result, they use the same traditional method. The results of this study show that the eTeachers apply various methods to manage electronic space, and this difference is the result of differences in their attitudes towards their roles in electronic environment. Keywords: pattern of attitude, eTeachers, Instructors' Role, eLearning, University of Tehran, Q_Methodology.