شناسایی عوامل نهادی موثر بر قصد کارآفرینی کارآفرینان
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 243;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53243
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- فاطمه احمدی پس ویشه
- استاد راهنما
- زهرا آراستی
- چکیده
- قصد کارآفرینانه یکی از مهم ترین عوامل موثر در راه اندازی یک کسب و کار جدید و کارآفرینانه است. از طرف دیگر این محیطهای مساعد کارآفرینی هستند که افراد را به شروع و ایجاد کسب و کارهای جدید تشویق کرده و قصد کارآفرینی افراد را تقویت می کنند. نهادها به عنوان یکی از عناصر فعال محیطی در این میان نقش عمده ای را ایفا می کنند. نهادها قصد کارآفرینانه را تقویت کرده و یا ممکن است محدود کرده و مانع از شکل گیری آن شوند. در تحقیق حاضر سعی شده عوامل نهادی موثر بر قصد کارآفرینانه در حوزه فناوری اطلاعات شناسایی و تحلیل گردد. بدین منظور با استفاده از انجام مصاحباتی نیمه ساختار یافته با کارآفرینان در این حوزه، مولفه های موثر شناسایی و در قالب سه دسته تنظیمی، هنجاری و شناختی طبقه مندی گردید. پس از جمع آوری داده های کیفی، به منظور تایید نتایج حاصل از مصاحبات، پرسشنامه ای تدوین و در اختیار دانشجویان رشته کارآفرینی دانشگاه تهران قرار داده شد. قوانین و مقررات، فضای اقتصادی کشور و برنامه ها و سیاستهای حمایتی دولت و فضای اقتصادی کشور در گروه عوامل تنظیمی، باورها و دیدگاههای جامعه، زمینه خانواده و وضعیت فناوری کشور در گروه عوامل هنجاری، آموزشها و اطلاعات دریافت شده از سوی شبکه های اجتماعی، خانواده، مدرسه، دانشگاه و رسانه در گروه عوامل شناختی نقش بسیار مهمی را بر قصد کارآفرینانه دارد. کلید واژه ها: قصد کارآفرینانه، عوامل نهادی، شناختی، هنجاری، تنظیمی
- Abstract
- The entrepreneurial intention has been considered as the key element to understand the new-firm creation process. Environment is an important element in entrepreneurship and entrepreneurial intention influenced by environmental events. Institution is one of the environment elements which plays important role to foster a new business. In fact, Institutions could be a facilitator or impediment to entrepreneurial intention in a society. This study was carried out to achieve this objective: Identifying the Institutional factors affecting on entrepreneurial intention in Information technology sector in Iran. This research has been developed based on the Mixed (Qualitative-Quantitative) method. In total 12 semi-structured interviews with Information Technology entrepreneurs were conducted between summer and autumn 2011. In alignment to analyzing the data collected in the interview phase, open and the axial coding technique has been applied and the extracted concepts categorized into cognitive, normative and regulatory. In the next phase, the results collected from qualitative research have been approved by the quantitative method. The results indicate that in Iran, law and rules, economic environment and the government supportive politics in the group of regulatory, the family context, technology conditions, society's norms and expectation in the group of normative, training received from social networks, family, school, university and the media in the group of cognitive, play an important role in creating intention to start a firm. Key words: Entrepreneurial Intention, Institutional Factors, Cognitive, Normative, Regulatory.