عنوان پایان‌نامه

شناسایی شایستگی های فردی موثر بر کارآفرینی در صنعت بسته بندی فراورده های لبنی (مطالعه موردی: شرکت پگاه)



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی شایستگی های فردی موثر بر کارآفرینی در صنعت بسته بندی فراورده های لبنی (مطالعه موردی: شرکت پگاه)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 298;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54547
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    حسن غلامی
    استاد راهنما
    ابوالقاسم عربیون

    امروزه یکی از بحث های اساسی مدیریت منابع انسانی، توانمند سازی افراد است که این امر مهم از طریق شناسایی و ارتقای شایستگی های کارکنان محقق می گردد. از جمله عوامل بسیار مهمی که می تواند هر فردی را به موفقیت برساند، توانایی و شایستگی های فردی است. همه قادر به توسعه توانایی های خود می باشند و می توانند از طریق آموزش های مختلف به کسب توانایی ها و مهارت های لازم بپردازند(گرینبرگ و بارون، 1997). ارتقای شایستگی های منابع انسانی در سطح فردی موجب افزایش کارایی و کارآفرینی، اثربخشی و در نهایت بهره وری سازمانی می گردد. اهداف این تحقیق شناسایی شایستگی های فردی موثر بر کارآفرینی در صنعت بسته بندی فرآورده های لبنی می باشد. در این راستا شناسایی و نقش ابعاد دانش، مهارت و نگرش کارآفرینانه در کارآفرینی در شرکت بسته بندی فراورده های لبنی پگاه مورد بررسی قرار گرفت. پارادایم این تحقیق از نوع کمی بوده که با استفاده از رهیافت توصیفی و روش پیمایشی به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری شامل کارکنان شرکت پگاه می باشد. حجم نمونه شامل 125 نفر از کارکنان آن شرکت بود. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه صورت گرفت. برای آزمون مدل این تحقیق از روش "مدل یابی معادلات ساختاری" بهره گرفتیم. براساس نتایج تحقیق، بین مولفه های سازه دانش، مهارت، نگرش کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی ارتباط خطی و معنادار وجود دارد و تاثیر سه سازه اصلی دانش، مهارت ها و نگرش کارآفرینانه در کارآفرینی سازمانی اثبات گردید. نتایج نشان داد که از مولفه های دانش، به ترتیب دانش فنی، دانش پیشین، دانش بازار و دانش کلی، از مولفه های مهارت، به ترتیب مهارت مدیریتی، مهارت فنی و مهارت شخصی و از مولفه های نگرش کارآفرینانه، به ترتیب توفیق پذیری، عزت نفس، مرکز کنترل درونی، خلاقیت و نوآوری و تشخیص فرصت در کارآفرینی سازمانی در شرکت پگاه تاثیر گذارند.
    Abstract
    Today, one of the fundamental discussions of human resources is the empowerment of individuals that, this important topic is fulfilled through identifying and upgrading the competencies of the personnel. Out of the most important factors that can provide success for everybody are the individual abilities and competencies. All the people can expand their capabilities and can engage themselves in acquiring necessary capabilities and skills (Greenberg and Baron, 1997). The competency upgrading of human resources at individual level causes the increase of efficiency and entrepreneurship, effectiveness and consequently the organizational productivity. The objectives of this research encompass the recognition of effective individual’s competencies on the entrepreneurship in packaging industry of dairy byproducts. In this way the identification and the role of knowledge dimensions, the skill and the entrepreneur attitude in entrepreneurship was reviewed in the Pegah dairy byproducts packaging company. The paradigm of this research was of qualitative type which was carried out using descriptive approach and scaling method in the field. The statistical society includes the personnel of Pegah Company. The sample volume included 125 personnel of mentioned company. The aggregation of the data was accomplished using a questionnaire. The ‘model finding based structural equations’ were used to test the model of this research. Based on the research results, there is a linear and significant relationship among the components of knowledge constructs, skill, entrepreneur attitude and organizational entrepreneurship and the effect of three major constructs of knowledge, skills as well as entrepreneur attitude was proved in organizational entrepreneurship. The results indicated that out of the knowledge components, the technical knowledge, the previous knowledge, market knowledge and general knowledge respectively, out of the skill components respectively the management, technical and individual knowledge as well as out of the entrepreneur attitude components respectively the success attaining, self-esteem, internal control center, innovation and opportunity distinguishing in organizational entrepreneurship are effective in Pegah Company. Keywords: entrepreneurship, individual competencies, skill, knowledge and entrepreneur attitude