عنوان پایان‌نامه

برنامه ریزی بازاریابی گردشگری روستایی بارویکرد آینده پژوهی.مورد مطالعه:شهرستان ساوجبلاغ۹۰/۸/۲۳



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "برنامه ریزی بازاریابی گردشگری روستایی بارویکرد آینده پژوهی.مورد مطالعه:شهرستان ساوجبلاغ۹۰/۸/۲۳" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52278;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1619
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محمدرضا رضوانی

    امروزه گردشگری به عنوان یکی از اصلی ترین فعالیت های شکل دهنده اقتصاد جهانی توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده است ،از این رو برنامه ریزی گردشگری در راستای افزایش سهم اقتصادی و بدست آوردن بازارهای جهانی این فعالیت یکی از اصلی ترین پیش نیازهای توسعه آن است. برنامه ریزی گردشگری به دلیل گسترده و چند بعدی بودن آن دارای ابعاد گوناگون است. یکی از ابعاد اصلی برای برنامه ریزی گردشگری برنامه ریزی بازاریابی گردشگری است. از انجا که برنامه ریزی بازاریابی گردشگری همواره با تاکید بر دو بعد عرضه و تقاضا گردشگری و نیاز سنجی آنهاست،برای انجام تحقیقات بازاریابی باید این دو بخش را به عنوان مبنا در نظر گرفت. در برنامه ریزی بازاریابی گردشگری از رویکردهای متفاوتی می توان استفاده کرد.یکی از این رویکردها که تاکنون در تحقیقات مربوط به بازاریابی گردشگری استفاده نشده است. برنامه ریزی بر اساس رویکرد آینده پژوهی است، این رویکرد در برنامه ریزی های سایر فعالیت اجتماعی،صنعتی استفاده می شود.و از آنجا که گردشگری یک فعالیت چترگونه است و از ابعاد زیادی تاثیر می پذیرد و بر پدید های زیادی هم تاثیر می گذارد می توان از این رویکرد در برنامه ریزی های گردشگری و برنامه ریزی بازاریابی گردشگری استفاده کرد. از این رو در این پژوهش سعی شده است تا با ترکیب نگرش سیستمی گردشگری با رویکرد آینده پژوهی شرایط عرضه و تقاضای گردشگری روستایی بررسی شده و آینده ممکن آنها برای 25 سال آینده ترسیم نمود و سپس بر اساس این آینده ممکن بدست آمده به ترسیم مدل swot استراتژی های گذار عرضه برای تقاضا را انتخاب کنیم. روش گردآوری داده ها به شیوه میدانی و مطالعات کتابخانه ای بوده است. برای ترسیم آینده ممکن تقاضا 4محیط تاثیرگدار بر آن را مشخص کرده و در هر محیط اصلی ترین شاخص های تاثیرگذار بر شکل گیری جریان تقاضا در آینده ممکن آن مشخص شده اند. شاخص های کمی به وسیله برون یابی و روند . تحلیل روند و شاخص های کیفی بوسیله روش دلفی تحلیل شدند.در بخش عرضه نیز تعداد 12 شاخص بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگریunwto)) به عنوان شاخص و نیروهای اصلی شکل دهند به آینده ممکن عرضه مشخص شده اند این شاخص ها نیز با استفاده از روش مصاحبه و نیز مطالعات میدانی (بررسی طرح های عمرانی) تحلیل و شرایط آنها در آینده مشخص شد. و در نهایت شاخص ها و نیروهای شکل دهنده آینده ممکن عرضه و تقاضا به طور جداگانه در مدل اثرات عوامل خطی نمایش داده شد تا شمای کلی از آینده ممکن عرضه و تقاضای کردشگری روستایی منطقه بدست آید. بعد از رسم مدل اثرات عوامل خطی آینده ممکن عرضه و تقاضا با یکدیگر تطبیق داده شد و در نهایت مهمترین عوامل درونی و بیرونی عرضه برای بدست آوردن تقاضا در آینده مشخص و مدلSWOT برای انتخاب استراتژی های گذار عرضه به وصعیت مطلوب تقاضا انتخاب شد.نتایج کار حاصل از این بود که عرضه برای بدست آوردن تقاضا در آینده باید بر تنوع سازی جاذبه ها بالابردن سطح خدمات و زیرساخت های گردشگری خود تاکید کند واژگان کلیدی: آینده پژوهی، آینده ممکن عرضه و تقاضا، نگرش سیستمی، بازاریابی گردشگری روستایی
    Abstract
    Abstract If a system is known as corresponding elements that constitute units and follow one special purpose, then understanding of tourism as a system is a comprehensive approach to tourism. Gun is among those who believe in the approach of the systematic to tourism; he believes that tourism should be interpreted and analyzed as a system. And every part of it is related with other the structure of the system of tourism forms in the base of relationship between supply and demand. Rural tourism is one of the kinds of tourism investigated with systematic approach. Planning of rural tourism is referred to all of entertainment activities done in the village and it has a verity of parts and dimensions. Marketing of tourism is one of the most important dimensions of planning rural tourism. That its aim is to discover this main point that a tourism destination how to produce a product with what quality and for which propose market. The aim of planning of the tourism marketing is knowing market, interests, buying patterns and recreational behaviors that these show in traveling. Marketing planning has a variety of methods and it is used of different tactics for it. Planning based on future study is One of the methods could be used in marketing tourism. This approach can be a kind of a strategic thought. Future Study is an independent filed that studies future in a purposeful way. This field of study gives us an image of the future to decide effectively at the present time. The images are categorized in three categories: Possible future, the future of probable and desirable future. In this regard, "Wendell Holmes Bayle" one of the most important thinkers of the field, defines Futures Study to an independent filed that its aim is study future regular. Future researchers are investigating, innovation, presenting, test and evaluation of possible, probable and desirable future. Future researchers show different choices about the future to human beings and help them to choose de