موانع راه اندازی کسب و کار توسط دانش آموختگان حسابداری
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 220;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52668
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- شاپور انوری
- استاد راهنما
- ساسان مهرانی
- چکیده
- موانع راه¬اندازی کسب و کار دانش¬آموختگان علاوه بر کاهش تمایل به راه¬اندازی کسب و کار در تمام گروه¬های فارغ¬التحصیلان، بر موفقیت کارآفرینان در راه¬اندازی کسب و کار موثر است. هدف این پژوهش شناسایی و تعیین عوامل تاثیرگذار بر تمایل به راه¬اندازی کسب و کار جدید دانش¬آموختگان حسابداری بر اساس الگوی چند بعدی ویلیام گارتنر(1985) در یک دسته بندی جامع است. این عوامل به سه دسته فردی، سازمانی و محیطی تقسیم شده و به منظور دست¬یابی به اهداف از پیش تعیین شده این پژوهش، از روش توصیفی و همبستگی استفاده شده ¬است. جامعه آماری این پژوهش را در بخش کیفی اساتید حوزه کارآفرینی و حسابداری و در بخش کمی دانش¬آموختگان و دانشجویان حسابداری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تشکیل می¬دهد. ابزار گردآوری داده¬های کیفی مصاحبه با اساتید و برای گردآوری داده¬های کمی از پرسش¬نامه محقق ساخته در قالب طیف لیکرت که پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ به ضریب 95% است تعیین شده است. به منظور تحلیل داده¬ها از نرم افزار SPSS ( نسخه 19)برای محاسبه آماره¬های، میانگین، انحراف معیار، درصد فراوانی استفاده و برای رتبه¬بندی موانع از آزمون واریانس فریدمن استفاده شده است و با آمارهT، آزمون توکی و تحلیل همبستگی، رابطه بین عوامل فردی، سازمانی، محیطی را بررسی کرده و تاثیر عوامل را بر تمایل به راه¬اندازی کسب و کار با حضور ویژگی خودکارآمدی شخصی تحلیل کرده¬ایم. نتایج نشان می¬دهد بین عوامل فوق با تمایل به راه¬اندازی کسب و کار همبستگی وجود دارد و با ورود ویژگی خودکارآمدی شخصی به عنوان متغیر تعدیل¬گر، ضریب همبستگی بین عوامل فردی، سازمانی و محیطی با تمایل به راه¬اندازی کسب و کار کاهش می¬یابد. کلید واژه¬ها: کسب و کار، موانع راه¬اندازی کسب و کار، دانش آموختگان حسابداری، خودکار آمدی شخصی
- Abstract
- The obstacles of starting a business for graduates not only will decrease the desire to launch and start a business among all groups of graduates, but also will have impacts on the success of entrepreneurs in starting their business too. The purpose of this research is to identify and determine the factors affecting the desire to start a new business by the graduates of accounting based on the multidimensional model of William Gartner (1985) in a comprehensive classification. These factors have been divided into three individual, organizational and environmental categories. In order to achieve the pre-determined objectives of this research, the descriptive and correlative methods have been used. The statistical population of this research consists of the faculty members of the area of entrepreneurship and accounting (in the qualitative part) and the graduates and students of the Department of Accounting, Faculty of Management, University of Tehran (in the quantitative part). The tools to collect the qualitative data was interviews with faculty members and to collect the quantitative data was the self-made questionnaire within the format of Likert spectrum whose reliability is 95% with the calculation of Cronbach's alpha. In order to analyze the data, the SPSS software (version 19) was used to calculate the statistic, average, standard deviation and percentage of frequency and for ranking the obstacles, The Friedman Test Variance was used. Using Tukey's test and correlative analysis, the relationship among individual, organizational and environmental factors were studied and the impact of factors on desire to run business in the presence of personal self-efficacy was analyzed. The results show that there is a correlation between the above factors and desire to start and run a business and with the arrival of personal self-efficacy feature as a modifying variable, the correlative coefficient between individual, organizational and environmental factors with the desire to start business is reduced. Keywords: Business, Obstacles to Start a Business, Graduates of Accounting, Personal self-efficacy