عنوان پایان‌نامه

چگونگی ایجاد دگرگونی در جامعه در چارچوب ارتباطات و طبق تعالیم دین



    دانشجو در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "چگونگی ایجاد دگرگونی در جامعه در چارچوب ارتباطات و طبق تعالیم دین" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1152;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41079
    تاریخ دفاع
    ۱۴ آبان ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    محمود متوسلی

    در راستای تحقق توسعه، ابتدا باید این مفهوم دقیقا تعریف شده و هدف از آن شناخته شود. برای هموار شدن مسیر توسعه یک دگرگونی فرهنگی در جامعه ضروری می باشد. ما در راستای درک روند دگرگونی فرهنگی، ابتدا به تجربیات تاثیر فناوری ارتباطات بر حوزه فرهنگی پرداختیم. اگر ارتباطات در ابتدا موجی همگرا کننده در جهت رفع معاضدت مصالح اجتماعی و منافع مادی افراد به وجود بیاورد، مسئولین جامعه اقدام به اشاعه هر هدفی کنند، با اقبال عمومی مواجه می شود، در غیر اینصورت، پروژه ارتباطی کم بازده خواهد بود. در تکاپوی ایجاد آنچنان موجی، شناخت کلمه توحید و پرورش جنبه اخلاقیِ نفس، دو گامی هستند که بین مصالح اجتماعی و منافع مادی افراد اتحاد و هماهنگی برقرار می سازند. دگرگونی جامعه در پی وحدت و هماهنگی جهان اشخاص، جهان اندیشه ها و جهان اشیاء با یکدیگر و با هدف مجموعه تحقق می پذیرد. در گسترده ترین حالت معنویات، خصلتها زیر سیطره روح قرار می گیرند و تمامی نیروهای جامعه حرکت فرارونده دارند. با کمرنگ شدن معنویات، خصلتها تحت سیطره خِرَد می روند، همه نیروها در حرکت نبوده و بخش متحرک آنان نیز جملگی در مسیری فرارونده نمی باشند. با از بین رفتن معنویات، خصلتها تحت سیطره غرائز از هم گسیخته می شوند و فردگرایی حاکم می گردد، این همان وضعیتی است که تاریخ آنرا دوران انحطاط می نامد. مرحله جنینی اقتصاد اسلامی که از زمان فارابی (متوفی950 میلادی)، طوسی (متوفی 1274 میلادی) و ابن خلدون (متوفی 1406 میلادی) به وجود آمد، در قرون وسطی از رشد تکاملی باز ماند و نتوانست به یک دانش اقتصاد تمام عیار مبدل شود. [نقوی1366: 132] مسلما تکامل، باروری و انطباق آن با فضای اجتماعی- اقتصادی دوره معاصر، زمان و تلاش زیادی لازم دارد. [نقوی1366: 17]
    Abstract
    For achieving the development we must first define this concept and reveal it?s aim. For preparing development path, a cultural transformation in society is necessary. Here, we first have paid attention to the experiences of the influence of communication technology to realize the path of cultural district. If communication initially cause a convergence wave in accordance to the opposition between social advantage and individual benefits, whatever decision makers carry out toward the dissemination of aim, public acceptance would gained, otherwise the communication project would be useless. Toward the creation of such a wave, recognition of monotheism and traning the moral aspect of self are the two paces that make unity and coordination between social advantage and individual benefits. Social transformation would occurre following the unity of personal univers, thoughts univers, object univers and with the aim of their collection. In the most extended case of spiritualities, the characteristics is under the authority of soul. By the bilitating the spiritualities, the characteristics go under the authority of rationality, not all people are in act or movement and motive parts are not all in acceleration. By extinction of spiritualities, the characteristics under the authority of instincts would be separated and individualism would govern it. This situation is the same that historians name it as "decade era". The embrionic stage of Islamic economy that started sinse Farabi (deceased 950 a.c.), Tousi (deceased 1274 a.c.) and Ebn-khaldun (deceased 1406 a.c.) era, gave up it?s evolutionary growth in middle ages and coudn?t convert to a complete knowledge of economy. ?Naghavi 1366: 132? Evidentally, evolution and it?s concelation with the conditions of scio-economic recent era, acquire extra time and attempt. ?Naghavi 1366: 17? KEYWORDS: cultural transformation, communication, religion, integration