عنوان پایان‌نامه

شناسایی عوامل سازمانی اثرگذار بر تشکیل شرکتهای زایشی دانشگاهی – مطالعه موردی: پردیس دانشکده¬های فنی دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی عوامل سازمانی اثرگذار بر تشکیل شرکتهای زایشی دانشگاهی – مطالعه موردی: پردیس دانشکده¬های فنی دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 375;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56514
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    سیامک محمدی
    استاد راهنما
    سیدمصطفی رضوی

    در جهان امروز نقش تولید دانش در ایجاد مزیت رقابتی و توسع? اقتصادی منطق‌های کاملاً شناخته شده است. دانشگاه‌‌ها که از مهم‌ترین مراکز تولید دانش هستند دارای جایگاهی ارزنده در این توسعه هستند. تجاری‌سازی دانش نقشی است که دانشگاه‌‌های پیشرو در این زمینه ایفا می‌کنند. یکی از مؤثرترین شیوه‌‌های تجاری‌سازی دانش ایجاد شرکت‌‌های زایشی از دانشگاه‌‌ها است. پژوهش‌‌ها نشان می‌دهند که این شرکت‌‌ها باعث ارتقاء توسع? اقتصادی در منطق? خود می‌شوند، فناوری‌‌های دانشگاهی را به تولیدات اقتصادی تبدیل می‌کنند، به دانشگاه‌‌ها در مأموریت‌‌های پژوهشی و آموزشی که بر عهده دارند کمک می‌کنند، کارآیی بسیار بالایی دارند، و نهایتاً این که در دانشگاه‌‌هایی که دارایی معنوی آن‌ها منبع درآمدی برای آن‌ها محسوب می‌شوند، ایجاد شرکت‌‌های دانشگاهی برای دانشگاه‌‌ها سودآورتر از فروش امتیاز بهره‌برداری از اختراعات و فناوری‌‌های ابداع شده در دانشگاه‌‌ها به شرکت‌‌های موجود است. نحوه تشکیل این شرکت‌‌ها در اقتصاد‌های مختلف، متفاوت است. با توجه به وجود تفاوت‌‌های بنیادین در ویژگی‌های فردی ایرانیان و عوامل سازمانی در کشور و به طور مشخص پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، به نظر می‌رسد تشکیل شرکت‌‌های زایشی از الگو‌های خاصی تبعیت می‌کند. این مطالعه عوامل مؤثر بر تشکیل شرکت‌‌های زایشی از دانشگاه را در این شرایط مورد بررسی قرار می‌دهد. واژه¬‌های کلیدی: شرکت‌‌های زایشی دانشگاهی، عوامل سازمانی اثرگذار، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
    Abstract
    The role of knowledge in creating competitive advantage in today's world and regional economic development is well known. Universities are the main centers of production have significant place in the development. Commercialization of the university's leading role in the field of play. One of the most effective ways of commercializing university students is University Spin-offs. Research suggests that these companies will promote economic development in their region and convert academic technologies into commercial production. The mission of the universities is to help to research and education efficient are high and on of universities which have finally They are a source of income for their intellectual property, companies make college campuses more profitable than selling point for the exploitation of inventions and technologies developed in universities and corporations are available. The economy of these companies is different. Given the fundamental differences in individual characteristics and organizational factors in the country and specifically Science and Technology Park of Tehran University, follows certain patterns seem to form a university spin-off. The study of reproductive factors affecting the company in this situation is discussed. Key words: University Spin-off, Organizational Factors, Science and Technology Park of Tehran University