شناسایی عوامل محیطی اثرگذار بر تشکیل شرکتهای زایشی دانشگاهی – مطالعه موردی: پردیس دانشکده¬های فنی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55805;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 363
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمدرضا سفیدپور
- استاد راهنما
- سیدمصطفی رضوی
- چکیده
- علیرغم اینکه اهمیت شرکت های انشعابی از دانشگاه ها در فرآیند انتقال نتایج پژوهش های دانشگاهی به صنعت شناخته شده است، در حال حاضر اصل ایجاد چنین شرکت هایی در دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور و الگویی برای سایر دانشگاه ها و همچنین فرآیند ایجاد این شرکت ها ناشناخته است که این موضوع با توجه به نقش شناخته شده شرکت های انشعابی در توسعه منطقهای می تواند دارای اهمیت باشد. تجاری سازی تحقیقات و مطالعات دانشگاهی فرآیندی است که در گرو همکاری سه جانبه دانشگاه، صنعت و دولت است. با توجه به اینکه یکی از نگرانیهای مدیران اجرایی ملی در قالب دولت می بایست بهره برداری از سرمایهگذاری های انجام شده در دانشگاه باشد، دستاوردهای این پژوهش می تواند عوامل زمینه ای که در اختیار دولت است را به ایشان بشناساند تا سمت و سوی حرکت خود را برای نیل به این هدف اصلاح نمایند. مارونر(2007) مراحل چرخه ایجاد شرکت های زایشی را به سه بخش تقسیم کرده است و ما نیز در پژوهش خود این سه بخش 1- پیش از انشعاب 2- تشکیل شرکت 3- پس از انشعاب را مبنای کار قرار داده ایم عوامل مؤثر در هر مرحله نیز با بهرهبرداری از چارچوب گوپته(2007) به سه گروه عوامل فردی، سازمانی و محیطی تقسیم بندی شده اند بنابراین هدف اصلی از انجام تحقیق شناسایی عوامل محیطی اثرگذار شامل محیط نهادی، مکانی، حمایتی، بازار و صنعت بر تشکیل شرکت های زایشی دانشگاهی مطالعه موردی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع پژوهش های کاربردی محسوب می شود. همچنین از نظر نحوه گردآوری دادهها(طرح پژوهش) از نوع پژوهش های آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی به گردآوری دادههای کیفی از طریق مطالع? موردی پرداخته سپس با استخراج عوامل کلیدی و تعریف به جمعبندی و نتیجهگیری در مورد عوامل محیطی اثرگذار بر تشکیل شرکت های انشعابی دانشگاهی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران پرداخته ایم و در بخش کمی از روش پژوهش توصیفی-پیمایشی جهت شناسایی و اولویت بندی عوامل استفاده شده است که در نهایت از بین ابعاد محیطی موثر در تشکیل شرکت زایشی ، بعد بازار و صنعت، بیشترین اهمیت را داشت. و همچنین بعد حمایتی و پشتیبانی در ردیف دوم از نظر اهمیت قرار داشت، در رتبه سوم محیط نهادی و بعد موقعیت و مکان دانشگاه در پایین ترین درجه اهمیت قرار گرفت. واژه¬های کلیدی: شرکت های دانشگاهی، عوامل محیطی، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
- Abstract
- Despite the importance of the spin-off companies in the process of transferring research results from academia to industry, Right now the foundation of such companies in Tehran University as a greatest university in Iran and pattern for the other universities is still unknown, this issue due to the regional development role of university spin-off can be important. Commercialization of university research is a process that depends on trilateral cooperation among university, industry and government. Given that one of the main concerns of national executive managers in government should be the exploitation of investments in universities. Result of this research could be helping for government to know the context factor and find the path to reach this purpose. Mauroner (2007) divided the cycle of foundation of university spin-offs in three sections and also we consider these sections 1- before Divergence 2- company foundation 3- after Divergence as a basis for our research. Factors affecting the operation of each step by Gupte (2007) into three groups: individual, organizational and environmental factors have been classified. Therefore, the main objective of the research to identify environmental factors such as environment, place, support, market and industry affecting foundation university spin-off case study science and technology park of Tehran University. From aim viewpoint of the present study, the type of applied research is considered. Also consider how data collection (research project) mixed type of research is exploratory. In qualitative analysis we gather the data by case study then exploit the key environmental factors which have influence on foundation of university spin-offs in science and technology park of Tehran University, finally in quantitative research methods - descriptive survey was used to identify and prioritize the factors, among the environmental factors, market and the industry was the most important And also the importance of support was in the second row, third institutional environment and the place and positions of the lowest degree of importance was. Key words: university spin-off, environmental factors, science and technology park of Tehran University