اثر بخشی مشاوره ی گروهی با رویکرد شناختی - رفتاری بر خود کار آمدی و جهت گیری هدفی دانش آموزان مهاجر افغان
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53758
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- پروین محمدی
- استاد راهنما
- محمد خدایاری فرد
- چکیده
- چکیده نوجوانان مهاجر اغلب چالشهای زیادی مانند اضطراب و استرس¬را در فرآیند رشد خود تجربه میکنند و در مورد آیندهشان احساس ناامنی دارند. تامین بهداشت روانی نوجوان مهاجر نیازمند دانستن وتوجه به مشکلات بهداشت روانی آنها می¬باشد. هدف از مقاله حاضر تعیین اثربخشی مشاوره¬ی گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری برخودکارآمدی وجهت¬گیری هدفی دانش¬آموزان مهاجر دختر افغان می¬باشد.. روش پژوهش حاضر از نوع طرح پیش¬آزمون، پس¬آزمون با گروه کنترل است، جامعه آماری را کلیه دانش¬آموزان مهاجر دختر افغان دبیرستانی شهر ورامین در سال تحصیلی 89-1388 تشکیل دادند.. 20 نفر دانش¬آموز دختر که در پیش¬آزمون پرسش نامه خودکارآمدی شوارتز نمره پایینی گرفته بودند، در دو گروه آزمایشی و کنترل جای گرفتند. پس از پایان آموزش، آزمون (پرسش نامه خودکارآمدی شوارتز و پرسش نامه ســـــنجش جهت¬گیری ) مجددأ برای هر گروه بعنوان پس آزمون اجرا گردید، داده ها با استفاده از روش آماری یومن ویتنی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل آزمون آماری داده¬ها نشان داد که مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری باعث افزایش خودکارآمدی در دانش¬آموزان گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل می¬گردد. جهت¬گیری هدفی، متغیر دوم این پژوهش پس از برسی داده ها ومقایسه تفاضل رتبه های میانگین در گروه آزمایش در پیش وپس¬آزمون تفاوت داشت، ولی این تفاوت به علت حجم کم نمونه، معناداری نداشت. جهت-گیری¬هدفی دانش¬آموزان مسیر و محرکی برای فعالیت های تحصیلی آنها فراهم می¬آورد. باور دانش¬آموزان نسبت به توانایی¬های خود نیز در پرداختن به کارهای تحصیلی اثر می¬گذارد، کسانی که توانایی را مهارت قابل اکتساب می¬دانند از خودکارآمدی قوی¬تری برخوردارند و اهداف بالاتری برای خود در نظر می¬گیرند، که در پایان مورد بحث قرار گرفته است. واژه های کلیدی: مشاوره گروهی با¬رویکرد شناختی – رفتاری، خودکارآمدی، جهت¬گیری¬هدفی، دانش¬آموز مهاجر.
- Abstract
- Abstract Immigrant teens often experience a lot of challenges, like anxiety and stress in their growing process and they feel unsafe about their future. Providing immigrant teen's psychological health requires understanding and paying attention to the problems of their psychological health. Purpose of this study was to determine the effetenes of group counseling with cognitive- behavioral approach on self efficacy and goal orientation on Afghan girl student in Tehran. Method The design of research was uasi-experimental with pretest-posttest and group control. At first¸ the students were tested with (Schwartz’s efficacy test questionnaire) and Elliott & Mac Gregor’s test questionnaire goal orientation .Therefore, 20 Afghan students the educational year of 88-89 who got low marks from test were put at two groups.The experimental group attended to group counseling in 12 sessions of 90 minutes duration, and then scores of the two groups were compared in post tests. Data was analyzed using analysis of Man-Whitney. Results indicated that the group counseling with cognitive- behavioral approach led to increased self-efficacy in experimental group. Goal orientation, the second variable of this study after helding Group counseling in experimental group in pretest-posttest were different, but this difference was not significant because of having few samples. The implications for future research and self efficacy learning by helding group counseling with cognitive – behavioral approach immigrant high school students are discussed and proposed. Keywords: Group counseling cognitive- behavioral approach -; goal orientation; immigrant student, self-efficacy