تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی - هیجانی و عزت نفس دانش آموزان دختر دبیرستان
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50158
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- ثریا رمضان زاده
- استاد راهنما
- محمد خدایاری فرد
- چکیده
- دوره نوجوانی از نظر آموزش صلاحیت¬های اجتماعی و عاطفی، دوره¬ی چالش¬های عاطفی است. دانش آموزان با ورود به این دوره با مشکلاتی مانند، کاهش اعتماد به نفس و جهش در خودآگاهی مواجه می¬شوند، متعاقب آن هوش هیجانی بالایی نیز ندارند. هدف از پژوهش حاضر تأثیر آموزش برنامه مهارت¬های اجتماعی-هیجانی بر هوش هیجانی و عزت نفس دانش آموزان است. در روش پژوهش حاضر، 64 نفر دانش آموز از بین دختران سال اول دبیرستان¬های شهرستان بهشهر سال تحصیلی88-89، به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. قبل از شروع آموزش مهارت¬ها به گروه آزمایش، آزمون هوش هیجانی سیبریاشرینگ و آزمون عزت نفس روزنبرگ، برای هر دو گروه به عنوان پیش آزمون اجرا شد. سپس برنامه آموزش مهارت¬های اجتماعی-هیجانی طی 9 جلسه به گروه آزمایشی آموزش داده شد. پس از پایان آموزش¬ها، آزمون (هوش هیجانی و عزت نفس) مجددأ برای هرگروه به عنوان پس آزمون اجرا گردید. داده¬ها با استفاده از روش آماری آزمون تی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نتایج، نشان دادند که آموزش مهارت¬های اجتماعی- هیجانی در افزایش هوش هیجانی و عزت نفس دانش آموزان گروه آزمایش مؤثر بوده¬است. می¬توان گفت حمایت از توانایی¬های نوجوانان از طریق برنامه آموزش مهارت¬های هیجانی، به برقراری ارتباط نزدیک و پرورش عزت نفس و افزایش هوش هیجانی آنها کمک می¬کند. اگر هوش هیجانی و عزت نفس افزایش یابد، احساس توانمندی و ارزشمندی در فرد احیاء می¬شود و تغییراتی مثبت همچون داشتن اعتماد به نفس، لذت بردن از تعامل و ارتباط با دیگران در افراد پدیدار می¬گردد، که در پایان مورد بحث قرار گرفته است. کلیدواژه: آموزش مهارت¬های اجتماعی-هیجانی؛ هوش هیجانی؛ عزت نفس
- Abstract
- The adolescence period is the period of emotional challenges regarding the training of Social and emotional competence. Students entering this period of life face problems such as the loss of confidence and a leap in consciousness. Their social self esteem will face difficulty. As the result of this matter, they will not have high emotional intelligence The perpuse of this research was to investigate the impact of social- emotional learning skills program on the emotional intelligence and self-esteem of female high school students. Method Therefore, 60 students of Behshar Schools in the educational year of 88-89 were randomly chosen from female first year high school students of Behshar city, and were placed in experimental and control groups. Before administering skill training to the experimental group, the EQ-I (Emotional Intelligence Questionnaire Sybryashryng: 30 items) & (Rosenberg self esteem scale: 10 items) was administered to both groups as pre-test. Then the social-emotional skills programs, was administered to the experimental group in 9 sessions. After finishing the instructions, the EQ – I & self-esteem scale was administered to both groups again as a post–test. Data analysis was achieved through the t-test statistical test and showed that social-emotional skills training had been effective in increasing emotional intelligence & self-esteem of students in the experimental group. The results revealed that teaching social-emotional skills had a significant effect on increasing the experimental group students' emotional intelligence and self esteem. It can be said that supporting teenagers' abilities through social skill educational programs enhances close interaction and training self-esteem. Increasing self esteem and emotional intelligence in a person will lead to revitalizing his sense of ability and value and occurring changes such as having self confidence and enjoying interaction and cooperation with others, in the end, which is being discussed. Keywords: Emotional intelligence; Self-esteem; Social-emotional skills program