عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به مادران بر کاهش پرخاشگری دختران نوجوان (۱۵ تا ۱۸)



    دانشجو در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به مادران بر کاهش پرخاشگری دختران نوجوان (۱۵ تا ۱۸)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره خانواده
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52189
    تاریخ دفاع
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    سارا تیرگر

    چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی به مادران در پرخاشگری نوجوانان آن‌ها می‌باشد. این پژوهش از نوع آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان 15 تا 18 سال دبیرستان‌های شهرستان بابلسر می‌باشد. در مطالعه حاضر ابتدا در یک مطالعه مقدماتی از پرسشنامه پری و باس جهت انتخاب دانش آموزانی که نمرات بالایی در پرخاشگری داشتند استفاده شد. سپس آن‌هایی که واجد شرایط لازم بودند به طور تصادفی در دو گروه 17 نفره جای گرفتند(گروه آزمایش و گروه کنترل). پس از آن برای مادران گروه‌های آزمایشی، جلسات آموزش مهارت‌های ارتباطی به مدت هشت جلسه برگزار شد. مادران دانش آموزان گروه کنترل نیز هیچ مداخله ای دریافت نکردند. سرانجام داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که در گروه آزمایش پس از کنترل پیش آزمون نمرات پرخاشگری کلی و همچنین 3 تا از مولفه‌های آن یعنی پرخاشگری کلامی، پرخاشگری بدنی و خشم در پس آزمون کاهش می‌یابد. این در حالی است که با توجه به نتایج به دست آمده مولفه خصومت از دیگر ابعاد پرخاشگری به طور معناداری کاهش نیافته بود. به طور کلی می‌توان نتیجه گیری نمود که آموزش مهارت‌های ارتباطی به مادران باعث کاهش نمرات پرخاشگری کلامی، پرخاشگری بدنی، خشم و در نهایت مجموع نمرات پرخاشگری افراد می‌گردد. کلید واژه‌ها: مهارت‌های ارتباطی، پرخاشگری، مادران ، دختران نوجوان
    Abstract
    Abstract The main purpose in this research is the Study of effect mother's skills of interpersonal relationship training to aggression of their adolescent girls. This research is experimental method. The population is the all of the student in 15 to 18 years old in the Babolsar city's lighschool. At the first in the pevliminary study we used the (Pari & Bass Questionnaire) to election of students that they have high scores in aggression. Then qualified student have put in to two groups with person (eantrol / experiment groups) then for the mother's of experiment group we dispose 8 sation include skills of interpersonal relationship training. The mothers of control group have not any training. We analysis the research's data with the MANCOVA the results of the analyse for this research data show that: In the experimental group after controlling the pretest, the amount of general aggression & physical aggression & anger has reduced. However Hostility doesn't have signicicant reduction. In the general mother's skills of in terpersonal relationship training causes that reduction in level of vocal aggression & physical aggression & anger therefore total aggression on the adolescent girls. Keywords: interpersonal relationship; aggression; mothers; adolescent girls.