اثر بخشی آموزش شناختی - رفتاری با رویکرد مثبت اندیشی بر خود تنظیمی رفتار و اضطراب نوجوانان دختر
- رشته تحصیلی
- مشاوره خانواده
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53023
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- سمانه عاشوری
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده : پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی– رفتاری با رویکرد مثبت¬اندیشی بر خود-تنظیمی رفتار و اضطراب نوجوانان دختر شهرستان لامرد استان فارس انجام گرفت. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش¬آموزان سال اول دبیرستان شبانه روزی خدیجه کبری(س) می¬باشد. از میان مدارس یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد که در آن مدرسه 50 نفر از دانش¬آموزان بطور همزمان در خود– تنظیمی نمر? پایین و در اضطراب نمر? بالا گرفتند. روش پژوهش آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. دانش¬آموزان به دو گروه 25 نفری آزمایش و گواه تقسیم گردیدند. برای گردآوری داده¬ها، از پرسشنامه خود– تنظیمی( SRQ)و پرسشنامه اضطراب حالت– صفت اسپیل برگر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬های آزمون، از روش آماری تحلیل کواریانس استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان می¬دهد که، برنامه آموزش شناختی– رفتاری با رویکرد مثبت¬اندیشی بر خود– تنظیمی رفتار واضطراب دختران اثر مثبت و معناداری (5p < . / .) داشت. کلید واژه¬ها: آموزش شناختی– رفتاری، مثبت اندیشی، خود– تنظیمی رفتار، اضطراب.
- Abstract
- Abstract The purpose of this study was to determine the effectiveness of cognitive behavioral training with positive attitude on anxiety and self –regulation of adolescent girls of Lamerd city. This research is an experimental study including pre-test, post-test and control group which has been carried out in Khadije Kobra high school of Lamerd. There for 50 adult girls student who randomly selected.The questionnaires consisted of Self Regulation Questionnaire (SRQ) and Spielberger State-Trait anxiety Inventory completed by subjects before and after intervention. The data was analyzed covariance analysis. The results indicated the cognitive behavioral training with positive attitude led to increased self –regulation and decreased anxiety in comparison with the control group(p< ./.5). Keywords: cognitive-behavioral training, positive attitude, self –regulation, anxiety.