عنوان پایاننامه
مجموعه آلبوم ها و عکسهای تولوزان در دانشگاه آکسفورد ع بیمارستان خالی از انسان
- رشته تحصیلی
- عکاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51965
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- کیوان یداللهی
- استاد راهنما
- محمد ستاری, مهرداد نجم آبادی
- چکیده
- این رساله به بررسی مجموعه آلبوم¬های عکس تولوزان ـ پزشک فرانسوی ناصرالدین شاه ـ که در کالج سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد نگهداری می¬شوند می¬پردازد. تعداد قابل توجه عکس¬ها و پیشینه کهن این مجموعه درسرآغاز عکاسی ایران دلیلی بر اهمیت این تحقیق است. در عین حال علی¬رغم بیش از سه دهه زندگی تولوزان در ایران و نزدیکی وی به دربار و رجال مطرح آن زمان، تاکنون به او پرداخته نشده و از خود وی نیز سفرنامه¬ای به جا نمانده است. در این تحقیق پس از بررسی مجموعه عکس ها و عکاسان آن¬ها ـ بروش کتاب¬خانه¬¬ای ـ که در میان آنها نام یک عکاس یعنی De Coste برای اولین بار با این مجموعه، به تاریخ عکاسی ایران افزوده گردیده است، به این فرضیه ها که¬ آیا این عکسها صرفا یادگاری بوده و به طور اتفاقی، بدون نیتی خاص و صرفا به قصد تداعی خاطرات توسط صاحب آلبوم ها جمع آوری شده و یا اینکه تولوزان مجموعه را متاثر از جریان غالب شرق شناسی قرن نوزدهم گرد آورده است پاسخ داده می¬شود. در نهایت نیز برداشتی که از کل عکس¬ها می¬توان راجع به ذهنیت او از ایران و ایرانی دریافت، تحلیل خواهد شد. نتیجه حاصل نه تنها هیچکدام از فرضیه ها را تایید نمی کند بلکه او را یک "ایرانی"]شده[ دانسته است که در طول سالیان متمادی، با شیفتگی به گردآوری آرشیوی تصویری از سرزمین مورد علاقه اش پرداخته است.
- Abstract
- The purpose of this dissertation is to do an assessment on photo albums collection of Joseph Désiré Tholozon (French physician of Naser-ed-Din Shah Qajar), that is preserved in Saint Anthony College of Oxford University. The considerable quantity of photos and old history of this collection are the main reasons for the topic choice. Although Tholozon lived in Iran for more than thirty years and was close to the royal court, his passion or sentiment for art has not been investigated yet. Nor he has left any memoire to ease our judgment. As such we carried out this survey through librarian method that By this collection a new name “De-Coste” has been noticed and introduced to Iranian history of photography for the first time. We then examined two hypotheses; first, these photos were taken just for memento and were accidental, unintentional, and merely for memories review. Second, Tholozon was affected by mainstream of nineteenth century “Orientalism”. His opinion about Iran and Iranians was analyzed through his photos, finally. But, at the end, both hypotheses were rejected and it was concluded that he became an “Iranian”, who collected a pictorial archive of his beloved land with great interest and for many years.