عنوان پایاننامه
بررسی تطبیقی کنوانسیون حقوق کودک با میثاق حقو ق کودک در اسلام
- رشته تحصیلی
- حقوق بشر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38854;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2261
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- مرضیه آسیابان عباس آبادی
- استاد راهنما
- نسرین مصفا
- چکیده
- چکیده رساله حاضر با عنوان "بررسی تطبیقی کنوانسیون حقوق کودک با میثاق حقوق کودک در اسلام" به مقایسه "کنوانسیون حقوق کودک" (مصوب سال 1989) با "میثاق حقوق کودک در اسلام" (مصوب سال 2005) پرداخته است. سوال اصلی رساله پیش رو این است که موارد تفاوت، مغایرت و شباهتهای دو سند فوق چیست؟ و آیا میتوان میثاق حقوق کودک در اسلام را گام مؤثری در حمایت از کودکان مسلمان و ارتقاء وضعیت آنان تلقی کرد؟ این نوشتار مشتمل بر دو بخش است. در بخش اول در دو فصل سیر تهیه و تدوین کنوانسیون حقوق کودک، مفاد آن، حق شرط کشورهای اسلامی بر کنوانسیون و زمینه و نحوه شکل گیری میثاق و مفاد آن مورد توجه قرار گرفته است. در بخش دوم در شش فصل، تعریف کودک، اصول عدم تبعیض، منافع عالیه کودک، حق حیات، بقاء و رشد، احترام به دیدگاههای کودک و سازوکارهای اجرایی و نظارتی در کنوانسیون و میثاق مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است. همچنین سعی شده در حد امکان دیدگاههای اسلام در خصوص موضوعات مطروحه مورد توجه قرار گیرد. در پایان، در نتیجهگیری برخی اشکالات وارد بر کنوانسیون حقوق کودک و میثاق حقوق کودک در اسلام مطرح و پیشنهاداتی در جهت نزدیک شدن بیشتر میثاق به دیدگاههای اسلام و رفع بعضی نواقص آن، ارائه شده است.
- Abstract
- Abstract This thesis titled as "The comparative study of the convention on the rights of the child and covenant on the Rights of the child in Islam" has compared convention on the rights of the child (ratificated in 1998) with covenant on the Rights of the child in Islam (ratificated in 2005). The main question of the current thesis is that what are the difference, contradiction, and similarity items of the two above document? And can "covenant on the Rights of the child in Islam" be considered as an effective work to support Muslim children and to improve their situation? This manuscript contains two parts. In the first part, convention on the rights of the child codification process and its contents, the reservation of Islam countries on the convention, the background and process of covenant formation and its content, has been reviewed through two chapters. In the second part we have studied child definition, non Discrimination principles, Best Interests of Child, The Rights to Survival and Development, Respect to Views of the Child, and executive and monitoring mechanisms in the convention and the covenant through six chapters, comparatively. Moreover we have almost respected to the Islam views about the mentioned issues. At the end in the conclusion section, we have stated some deficiencies of convention on the rights of the child and covenant on the Rights of the child in Islam and have recommended some suggestion for converging covenant to the Islam views and solving its deficiencies.