عنوان پایان‌نامه

بررسی ارزشهای اخلاقی دختران دوره متوسطه منطقه ۴ تهران بر مبنای فلسفه اخلاق استاد مطهری



    دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ارزشهای اخلاقی دختران دوره متوسطه منطقه ۴ تهران بر مبنای فلسفه اخلاق استاد مطهری" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52332
    تاریخ دفاع
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۰

    چکیده هدف پژوهش حاضر تبیین و بررسی ارزش های اخلاقی دختران دوره متوسطه منطقه چهار شهر تهران بر مبنای فلسفه اخلاق استاد مطهری(ره)، باروش هایکتابخانه ای و میدانی می باشد.به این منظور ابتدا با بررسی آثار و منابع دست اول استاد (ره) بیش از 60شاخص اخلاقی(تصریحی و تلویحی) شناسائی،استخراج ودر سه بعد فردی، اجتماعی وعبادی دسته بندی شدند. جامعه آماری تحقیق 13523 نفرتمامی دانش آموزان دوره متوسطه منطقه چهار آموزش و پرورش شهر تهران بوده که نمونه ای به حجم 450 نفر از آن انتخاب شدند. . ابزار گردآوری اطلاعات،مطالعات کتابخانه ای وپرسشنامه یمحقق ساخته،می باشدکهپایایی آن با استفاده از روشآلفای کرونباخ 75% به دست آمد.تجزیه و تحلیل کمّی با آزمون آماری tتوسط نرمافزارSPSS انجام شده است. نتایج پژوهش مؤید آن است کهوضعیت اخلاقی دانش آموزان دختر(در مقیاس 1 تا 4)در بعد فردیمیانگین 75/2 ، در بعد اجتماعی 83/2 و در بعد عبادی 85/2 به دست آوردند.به طور کلی در مجموع ابعاد، می توان اذعان داشت که نظر دختران دبیرستانی در خصوص ارزش های اخلاقی، از تطابق قابل قبولی با دیدگاه استاد مطهری(ره) دارا می باشد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، میزان تأثیر هر یک از مؤلفه های چهارده گانه، در شکل گیری نگرش و ارزش های رفتاری دختران دوره دبیرستان به ترتیب اولویت شامل: پدر و مادر با 73/8 %، دوستان با 98/7%،خواهر و برادر با 96/6%، موبایل با84/6%، اینترنت با78/6%،همکلاسی ها با 64/6%، شبکه های ماهواره ای با36/6%، معلمان با29/6%، صداو سیما با07/6%، کتابهای دینی با30/5%، مجلات با 28/5%، داستان های ادبی با13/5%، هنرمندان با 95/4% و ورزشکاران با07/4% از جایگاه مؤثری برخوردارند. بنابر این توجه عمیق و اساسی نظام آموزش و پرورش به نقشهر یک از مؤلفه ها که بیانگر نقطه نظرات دانش آموزان با عنایت به فنآوری ارتبا طی نوین، در برنامه ریزی هابراساس دیدگاه استاد مطهری(ره) می تواند در تحقق اهداف بنیادین نظام آموزش و پرورش که توصیه رهبری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشد، نائل گردید.
    Abstract
    Abstract The goal of present research is to explain and investigate the girls moral values of the Tehran forth zone based on Dr. Motahari ethical philosophy by library and field methods. Thus, at first more than 60explicit and implicit ethical criterions are identified, realized and classified in individual, social and worship aspects to investigate his own Dr. Motahari writings and references. Statistical community of this research is the whole 13523 students of Tehran educational organization forth zone high schools that 450 students are appointed between them. Tools for collecting information are library studies and researcher made surveys that its reliability is earned 75% by means of Gronbachs Alpha Method. Quantitative analysis with t test by SPSS statistical software is done. Research results show that moral status of students (in scale of 1 to 4) in individual, social and worship aspects is 2.75, 2.38 and 2.85 by average respectively. Totally in all 3 aspects we can say thathigh school students’ opinions about moral values significantly are according to Dr. Motahari outlook. Also results show that the effect of all fourteen components on forming high school girls ethical values and attitude respectively is: 8.73% for parents, 7.98% for friends, 6.96% for sisters and brothers, 6.84% for cellphone, 6.78% for internet, 6.64% for classmates, 6.36% for satellite networks, 6.29% for teachers, 6.07% for media, 5.30% for religious books, 5.28% for magazines, 5.13% for literary fictions, 4.95% for artists and 4.07% for athletes. So, basic and high concentration of educational system on the role of each component by modern communication technology that show students opinions can help us to achieve Islamic Republic basic targets by leadership advices according to Dr. Motahari outlook.