عنوان پایان‌نامه

بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و فرایند مدیریت دانش در دانشکده های کشاورزی غرب کشور



    دانشجو در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و فرایند مدیریت دانش در دانشکده های کشاورزی غرب کشور" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 4708;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51755
    تاریخ دفاع
    ۱۸ بهمن ۱۳۹۰

    امروزه سازمان¬ها و دانشگاه¬ها دریافته اند که هیچ چیز به اندازه دانش نمی¬تواند آن¬ها را در دستیابی به جایگاهی مطلوب در دنیای رقابتی یاری دهد و مدیریت دانش به عنوان ابزاری که می¬تواند دانش موجود را گردآوری و نظم و پویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد اهمیت یافته است. یکی از موانع عمده استقرار مدیریت دانش در سازمان¬ها و دانشگاه ها، فرهنگ سازمانی می¬باشد و تغییر فرهنگ سازمانی یکی از مهم¬ترین جنبه¬های هر نظام مدیریت دانش می¬باشد، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی موجود و تاثیر آن بر مدیریت دانش ضروری به نظر می¬رسد. با توجه به این مسأله هدف این تحقیق توصیفی-پیمایشی، بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و فرآیند مدیریت دانش در اعضا هیئت علمی دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دولتی غرب کشور بود. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیأت علمی دانشکده‌های کشاورزی غرب کشور (N=157)، تشکیل ‌داده¬اند. در این پژوهش، از روش تمام شماری استفاده گردید که تعداد 138 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل بودند. ابزار تحقیق، پرسشنامه‌ای بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و صاحبنظران مربوطه تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی بخش‌های مختلف، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید (89/0 تا 91/0). داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS:win18 ، تجزیه و تحلیل شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها از شاخص‌های توصیفی و استنباطی نظیر میانگین، انحراف معیار، ضریب تغییرات، تحلیل همبستگی، مقایسه میانگین¬ها و تحلیل رگرسیون استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که بین متغیرهای مشارکت، پایداری، سازگاری و ماموریت با مدیریت دانش اعضای هیأت علمی مورد مطالعه رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین فرهنگ سازمانی اعضای هیأت علمی بر اساس سابقه کار در سطح 99 درصد وجود دارد. در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن است که مولفه¬های سازگاری، ماموریت و مشارکت 9/49 درصد از تغییرات مربوط به متغیر وابسته مدیریت دانش را تبیین می¬کنند.
    Abstract
    Today, organizations and universities have found that only science can help them in achieving the desired position in the competitive world and Knowledge management has became important as a tool that can collect and ordering available knowledge in the whole organization. Organizational culture is one of the major obstacles in deployment of knowledge management in organizations and universities and changing organizational culture is one of the most important aspects of any knowledge management system. Investigating the relationship between organizational culture and its influence on knowledge management is necessary. Based on the problem, the objective of this descriptive- correlational research was to Investigation the relationship between organizational culture and knowledge management process in the agricultural faculties of west Iran. The statistical population of the study consisted of the faculty members of west Iran agricultural colleges (N=157), and using Census method and 138 questionnaires were analyzable. A questionnaire was the main tool of study. The validity of the questionnaire was approved by the judgment of a panel of faculty members of the department of Agricultural extension and education, University of Tehran who were assumed here as experts. In order to measure the reliability of the questionnaire, Cronbach Alpha coefficients were calculated for the main scales of the questionnaire which ranged from 0.81 to 0.91. The data were analyzed by SPSS-win18 software. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistic such as mean, standard deviation, Coefficient of variation, Correlation variability and Regression analysis. The results of correlation analysis showed the relationship between involvement, Consistency, Adoptability and Mission with knowledge management in faculty members is positive and significant. The mean comparison test results (Kruskal-Wallis), showed significant difference between organizational culture of faculty members in terms of teaching experience. Also, the results of multiple regression analysis indicates that 49/9 percent of the variance of the dependent variable: knowledge management is explained by three components "Adoptability ", "Mission " and " involvement ".