عنوان پایان‌نامه

ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی تربیت مربی کارآفرینی (مطالعه موردی: موسسه کار و تامین اجتماعی شهرستان تهران)



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی تربیت مربی کارآفرینی (مطالعه موردی: موسسه کار و تامین اجتماعی شهرستان تهران)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53489;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 259
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    سیدمصطفی رضوی

    مهم¬ترین عامل مؤثر در حرکت کارآفرینی از قوه¬به¬فعل، بروز روحیه کارآفرینی در افراد از طریق آموزش می¬باشد. سازمان بین¬المللی کار(ILO) به¬منظور ارتقاء کارآفرینی، برنامه¬های آموزشی کارآفرینی براساس الگویSIYB را در کشورهای مختلف اجرا کرده است، که موسسه کار و تأمین اجتماعی تهران برنامه¬آموزشی تربیت مربی کارآفرینیSIYB را به مراکز آموزش آزاد دانشگاهی و موسسات آموزشی برون¬سپاری کرده است. این تحقیق با هدف ارزیابی اثربخشی دوره¬های تربیت مربی کارآفرینی SIYBدر سال 90- 1389 انجام گرفته است، و از مدل ارزیابی سیپ(CIPP) استفاده شده است، این مدل می¬تواند تمام اجزای یک برنامه آموزشی از جمله زمینه، درونداد، فرآیند و برون¬داد را به¬طور جداگانه ارزیابی نماید. این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی می¬باشد. جامعه¬آماری شامل(دانشپذیران، مسئولین اجرای و مدیران، مربیان، دانش¬آموختگان) مجموعاً 548نفر می¬باشد. برای تعیین حجم نمونه(دانشپذیران و دانش¬آموختگان) از فرمول نمونه¬گیری کوکران استفاده می¬شود که حجم نمونه هر کدام 244نفر بدست آمده که از روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای نمونه¬ها انتخاب شدند و برای نمونه¬گیری از مربیان و مسئولین اجرای و مدیران را از روش تمام شماری استفاده شده است. در این تحقیق ابزار گرد¬آوری داده¬ها، چهار پرسشنامه(دانش¬پذیران، مدیران و مسئولین اجرایی، مربیان دوره، دانش¬آموختگان) می¬باشد. پرسشنامه¬ها که با توجه به مولفه¬های پژوهش و نظر استادان روش تحقیق و نظر استاد راهنما و مشاور تدوین شده بود، نهایتاً به تعدادی از خبرگان توزیع گردید و روایی چهار پرسشنامه از بعد محتوایی مورد تقویت قرار گرفت. بررسی پایایی پرسشنامه¬های پژوهش با استفاده از آلفای کرانباخ می¬باشد. از آزمونt تک نمونه¬ای برای تحلیل در این پژوهش استفاده شده است، نتایج نشان می-دهد اجرای دوره¬های آموزشی تربیت مربی کارآفرینی(SIYB) به میزان قابل قبولی اثربخش بوده است. نتیجه بدست آمده از سوال اول پژوهش می¬توان گفت که عوامل زمینه¬ای به میزان قابل توجه¬ی در اثربخشی دوره تأثیرگذار است. و نتیجه بدست آمده از سوال دوم پژوهش می¬توان گفت که عوامل دروندادی به میزان قابل توجه¬ی بر اثربخشی دوره مؤثر است. و نتیجه بدست آمده از سوال سوم پژوهش می¬توان گفت که عوامل فرآیندی به میزان زیادی بر اثربخشی دوره تأثیرگذار بوده است. و نتیجه بدست آمده از سوال چهارم پژوهش می¬توان گفت دوره آموزشی به میزان قابل قبولی بر کسب انگیزه مربیگری کارآفرینی دانش¬آموختگان مؤثر بوده است. و نتیجه بدست آمده از سوال پنجم پژوهش می¬توان گفت به میزان قابل توجه¬ای(نسبتاً خوبی) دوره بر کسب دانش مربیگری دانش¬آموختگان مؤثر بوده است. و نتیجه بدست آمده از سوال ششم پژوهش می¬توان گفت دوره آموزشی به خوبی بر کسب مهارت مربیگری دانش¬آموختگان مؤثر بوده است. کلمات کلیدی: ارزیابی اثربخشی، دوره آموزشی تربیت مربی کارآفرینی، الگویSIYB، مدل ارزیابی سیپ.
    Abstract
    The most important factor in the power of entrepreneurship to the verb, Develop entrepreneurial spirit in people is through education. Developing entrepreneurial spirit through teaching is the most important factor turning potentials to acts International Labour Organization (ILO) has holed entrepreneurship teaching courses -based on SIYB model- in many countries to promote entrepreneurship. Labour and Social Security Institute coach training program, has outsourced SIYB entrepreneurship teachers training courses to educational institutions and university's independent teaching centers. This study is aimed to assess the effectiveness of SIYB entrepreneurship coach training courses in 90-1389, using (CIPP) assessment model. This model can assess all components of a program separately including context, input, process and output. This descriptive study - is a survey. The sample (students, officials and administrators, coaches, alumni) includes 548 people. Cochran sampling formula was used to determine the sample size (students and alumni) which includes 244 persons who were selected by stratified random sampling and for sampling coaches and officials and administrators. In this study, data collection instruments are four different questionnaires (for student, officials and administrators, course instructors, alumni). The questionnaire that was developed based on research factors and under the supervision of the research method instructor, supervisor and the advisor finally were verified by experts and the validity of the contents was determined. Reliability of the survey was determined using Cronbach alpha. one-sample T test was used for analysising in this study. The results show that holding entrepreneurship teacher training courses (SIYB) is Effective. Results obtained from the first research question imply that the context factors can significantly influence the effectiveness of the course and results obtained from the second research question imply that the input factors can significantly influence the effectiveness of the course and the result obtained from third research question imply that the process factors greatly influence the effectiveness of the course and results obtained from the fourth research question imply that the training courses have reasonably affected the graduated's motivation to teach Entrepreneurship and the results obtained from the fifth research question imply that the courses have significantly increased the student's knowledg of teaching(coaching).se on the knowledge students have been effective and the results obtained from the sixth research question imply that training courses have desirably affected the graduated's teaching skills. Keywords: Effectiveness evaluation, Entrepreneurship teacher training course, The SIYB model, CIPP assessment model.