عنوان پایان‌نامه

تبیین تاثیر فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبیین تاثیر فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 248;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53371
    تاریخ دفاع
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۰

    این پژوهش با هدف تبیین تاثیر فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه تهران و با روش توصیفی و از نوع پیمایشی انجام پذیرفت. به منظور بررسی سوال اصلی پژوهش، مبنی بر اینکه آیا فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه تهران تاثیر دارد؟، 10 سوال فرعی مطرح شد. ابزار اصلی گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بود که به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه با مقیاس لیکرت استفاده شد، پرسشنامه اول برای سنجش فرهنگ سازمانی کارآفرینانه با استفاده از ابزار پیشنهادی مک گوایر و پرسشنامه دوم برای اندازه گیری کارآفرینی دانشگاهی از ابزار پیشنهادی برنان و مک گوان طراحی گردید، روایی و پایایی هر دو پرسشنامه نیز مورد تائید قرار گرفت، سپس پرسشنامه ها بر روی نمونه ای 244 نفری از اعضای هیات علمی دانشگاه که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان 672 نفر از جامعه آماری که شامل کلیه اعضای هیات علمی پردیس علوم، پردیس دانشکده های فنی و دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران (دانشکده های اقتصاد، علوم اجتماعی، کارآفرینی، مدیریت، تربیت بدنی و علوم ورزشی، جغرافیا و روانشناسی و علوم تربیتی) می باشند، اجرا شد و در نهایت داده های جمع آوری شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون های کلوموگروف- اسمیرنوف، دوجمله‌ای، رگرسیون خطی، تحلیل عاملی تائیدی، t، همبستگی اسپیرمن و تحلیل واریانس فریدمن استفاده شد. نتایج آزمون رگرسیون خطی درخصوص سوالات فرعی یک تا ده نشان داد که ابعاد ده گانه فرهنگ سازمانی کارآفرینانه شامل: پیشگامی، ریسک پذیری، بی باکی، تحمل خلاقیت، سلطه جویی، ارزشمندی کار، ارتباطات باز، همکاری، آزادی بیان، شادابی محیط کار بر کارآفرینی دانشگاهی تاثیر مثبت دارد. نتایج آزمون فریدمن درخصوص رتبه متغیرها در مقایسه با یکدیگر، نشان داد که در میان ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه پیشگامی بالاترین و ارتباطات باز پایین ترین رتبه را در میان ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه داشته است. نتایج حاصل از روش رگرسیون خطی در خصوص سوال اصلی پژوهش، حاکی از آن بود که فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی تاثیر دارد. در نهایت با استفاده از روش متدولوژی مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل داده های آماری تحلیل و بررسی گردید و مدل نهایی پژوهش به دست آمد. واژه های کلیدی: فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، کارآفرینی دانشگاهی، دانشگاه تهران
    Abstract
    This research has been conducted with the aim of describing the effects of Entrepreneurial Organizational Culture (EOC) on academic entrepreneurship in the University of Tehran employing the descriptive survey method. Ten subsidiary questions are proposed to address the main research question as to determine if EOC affects academic entrepreneurship in the University of Tehran. The major data collection tool is a questionnaire. For this purpose, two sets of likert-type scale questionnaires are used. The first questionnaire is designed to measure EOC using MCquaire’s suggested tool and the second questionnaire is designed to measure academic entrepreneurship using Brennan & McGowan’s suggested tool. Validity and reliability of both questioners are also evaluated and approved. The questionnaires are distributed among 244 individuals from the University faculty members who are randomly selected from a statistical population of 672 individuals. The statistical population consists of all the faculty members from the College of Science, the Technical College, and the Social & Behavioral Sciences faculties (i.e. Economics, Social Sciences, Entrepreneurship, Management, Physical Education & Sport Sciences, Geography, Psychology, and Educational Sciences) of the University of Tehran. For the analysis of the data, the researcher employs the Kolmograph-Smirnove test, Binominal test, linear regression, confirmatory factor analysis, t-test, the Spearman correlation, and the Friedman’s variance analysis. The results of the linear regression regarding the ten subsidiary questions indicate that the ten dimensions of EOC including Proactive innovation, risk-taking, boldness, tolerance of creative deviation, underdog aggressiveness, work meaning fulness, open communication, cooperation, voice and fun positively affect academic entrepreneurship. Also the results of the Friedman’s analysis regarding the rankings of the variables in comparison with each other indicate that Proactive innovation has the highest ranking and open communication the lowest among the dimensions of EOC. The results of the linear regression regarding the main research question suggest that Entrepreneurial Organizational Culture affects academic entrepreneurship. Ultimately, using the structural equation modeling methodology and the LISREL software, the statistical data are analyzed and the final model of the research is proposed. Key words: Entrepreneurial Organizational Culture, Academic Entrepreneurship, Tehran University