شناسایی ترکیب مناسب شیوههای تدریس درس طراحی و تدوین کسب و کار در دوره کارشناسی ارشد کارآفرینی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 395;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56680
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- منصوره کیانی فلاورجانی
- استاد راهنما
- زهرا آراستی
- چکیده
- آموزش کارآفرینی یکی از ابعاد مهم و ضروری در برنامه های توسعه کارآفرینی در جامعه میباشد. کلید آموزش کارآفرینی موفق، یافتن مؤثرترین روش برای مدیریت مهارتهای تعلیم پذیرنده و فنون تدریس میباشد. علیرغم تنوع بالای روشهای آموزش کارآفرینی، روش تدریس استاندارد جهانی در زمینه آموزش کارآفرینی وجود ندارد. یکی از دروس پایه در دوره کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی درس «طراحی و تدوین طرح کسب و کار» است. این تحقیق با هدف شناسایی و اولویت بندی روشهای تدریس درس «طراحی و تدوین طرح کسب و کار» در دوره کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی با استفاده از مدل آموزشی فایول (2007) و با توجه به مشخص بودن محتوا و اهداف و مخاطبان آموزشی انجام گرفته است. جهت حصول به نتایج از روش تحقیق آمیخته؛ مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان بهره گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق را صاحب نظران «روشتدریس»، «مبانی کارآفرینی» و درس «طراحی و تدوین طرح کسب و کار» تشکیل شده است. بر اساس نتایج حاصل از مصاحبههای نیمه ساختار یافته با صاحب نظران روش های تدریس 14 روش تدریس ویژه درس «طراحی و تدوین طرح کسب و کار» بدست آمد و جهت اولویت بندی روشهای تدریس از آزمون تحلیل واریانس فریدمن استفاده شده است. روشهای تدریس به ترتیب اولویت عبارتند از: پروژه گروهی، مطالعه موردی، پروژه فردی، حل مساله، توسعه سرمایه گذاری جهت ایجاد پروژه، مصاحبه با کارآفرینان، کارآموزی، بحث گروهی، سخنرانی، هدایت دانشجویان توسط یک کارآفرین و همراهی کردن آنان در اجرای پروژه، شبیه سازی، سخنران مهمان، بازدید علمی، بازی نقش. کلمات کلیدی: آموزش کارآفرینی، روش تدریس، درس «طراحی و تدوین طرح کسب و کار»، طرح کسب و کار
- Abstract
- Entrepreneurship education is one of the important aspects of entrepreneurship development programs in the community. And the key to a successful entrepreneurship education is to find the most effective way to manage the teachable skills and identify the best match between student needs and teaching techniques. Despite of the diversity of teaching methods in entrepreneurship, there is no universal pedagogical recipe to teach entrepreneurship and the choice of techniques and modalities depends mainly on the objectives, contents and constraints imposed by the institutional context. One of the basic courses in master of entrepreneurship management is "business planning" course. This is a qualitative study to identify and Prioritization the teaching methods for BP course in master of entrepreneurship management Using the educational model Fayolle(2007) with specified content, objectives and target audience. To reach the mixed results of research use "semi-structured interview" with experts teaching the course of "business planning" and/or course of "fundamentals of Entrepreneurship" for M.Sc. Based on results of semi-structured interviews with teaching methods, fourteen teaching methods have been identified for this course And prioritize Data the were analyzed by using the analyses of variance Friedman test. Teaching methods in order of preference are: group projects, case study, individual project, problem -solving, guidance of young entrepreneurs through support missions to help them in their project, training in an enterprise, group discussion, formal lectures, interviews with entrepreneurs, simulation, guest speakers, scientific visits, role play. Keywords: entrepreneurship education, teaching methods, course "business planning", entrepreneurial management