شناسایی موانع آموزش خلاقیت محور در آموزش دوره ابتدایی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 207;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52465
- تاریخ دفاع
- ۱۲ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- علی اصغر محمدی
- استاد راهنما
- افضل السادات حسینی دهشیری
- چکیده
- امروزه در همه¬ی نظامهای آموزشی، خلاقیت و توسعه تفکر خلاق به خصوص در آموزش دوره ابتدایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . اکثر صاحب ¬نظران بر نقش کلیدی معلم در آموزش(تدریس) خلاقیت محور تاکید دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع آموزش ( تدریس) خلاقیت محور در دوره ابتدایی انجام گردید، بر این اساس برای این پژوهش 6 سوال اساسی تدوین شد. که بیان کننده 6 مجموعه از موانع برای آموزش خلاقیت محور در دوره ابتدایی است . روش مورد استفاده در این پژوهش، از نوع توصیفی – پیمایشی یا زمینه¬یابی بصورت آمیخته( کمی- کیفی ) بوده است. جامعه آماری آن مدارس ابتدایی دخترانه شهر تهران در تمامی پایه¬های تحصیلی است. و نمونه آماری تشکیل شده است از 52 مدرسه ابتدایی دولتی در مناطق مختلف شهر تهران که شامل 50 مدیر و 470 نفر معلم شاغل رسمی می¬باشد که به روش طبقه¬بندی و تصادفی ساده انتخاب شده¬اند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته ویژه مدیران و معلمان مدارس نمونه و مصاحبه ساختار یافته باز با کارشناسان دفتر تالیف و برنامه¬ریزی آموزش و پرورش می¬باشد. در بخش کمی پس از اجرای پرسشنامه¬ها، داده¬های خام استخراج و با استفاده از نرم افزار spss و بر اساس شاخصهای آمار توصیفی( فراوانی، درصد، جداول و نمودارها) و آمار استنباطی (t تک نمونه¬ای) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در بخش کیفی، پس از انجام مصاحبه، نتایج استخراج و تجزیه وتحلیل گردید. نتایج بدست آمده نشان می¬دهد که معلمان از روش¬های تدریس فعال کمتر استفاده می¬کنند و برنامه درسی و محتوای کتابها، با نگاه خلاقانه نگاشته نشده¬اند، به کارگیری شیوه¬های تدریس سنتی ، محیط اجتماعی کلاس را برای بروز خلاقیت مهیا نمی¬سازد.و از عوامل انگیزشی – عاطفی، و مولفه¬های شناختی خلاقیت استفاده بهینه نمی¬شود. در صورت رفع این موانع، شرایط مناسبی برای آموزش خلاقیت محور فراهم می¬گردد. کلمات کلیدی: موانع- آموزش(تدریس)- خلاقیت- دوره ابتدایی
- Abstract
- Today, creativity and the development of creative thinking especially in the elementary education have special prominence in all of the educational systems. The majority of experts emphasize the important role of the teacher in creativity centered instruction (teaching). The present study has been done with the aim of identifying the barriers to creativity centered instruction (teaching) in the elementary education. For this purpose six basic questions, which included a collection of educational barriers in the creativity centered instruction, were designed. The method used in the study was descriptive: qualitative or quantitative. The research population was the elementary girls schools of the city of Tehran in all educational grades and the samples included 52 governmental elementary schools in different districts of the city of Tehran, consisting of 50 principals and 470 official teachers chosen by stratified and random methods. The research instrument consisted of two researcher-made questionnaires for the principals and teachers of typical schools and acquired format interviews with the experts of textbook writing and educational programming office. In the quantitative section, after executing the questionnaires and obtaining the raw data, with the use of SPSS software and based on the descriptive data indicators (frequency, percentage, tables and diagrams) and inferential statistics (single T sample) were analyzed. In the qualitative section after performing the interview, the results were analyzed. The obtained results indicate that teachers rarely use active methodologies and educational programs and textbooks have not been written with creativity in mind. Using traditional teaching methods does not prepare the class community for the emergence of creativity and the motivational and emotional elements and the cognitive components of creativity are not used efficiently. If these barriers are removed, suitable conditions for creativity centered education will be prepared. Key words: Barrier, instruction (teaching), creativity, elementary schools