تاثیر سرمایه شبکه بین سازمانی بر قابلیت نوآوری کسب و کارهای صنایع پیشرفته - مطالعه موردی: کسب و کارهای مبتنی بر فناوری نانو شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 436;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58153
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- ترانه فرخ منش
- استاد راهنما
- رضا زعفریان
- چکیده
- توسعه روابط بین سازمانی، منبعی استراتژیک است که می تواند با اقدامات مدیریتی شکل بگیرد و با بهبود نوآوری روشی برای بقا و رشد در نظر گرفته می شود. این پژوهش بر اساس مفهوم سرمایه شبکه که سرمایه گذاری در ارتباطات حساب شده به منظور دسترسی به دانشی که در اختیار دیگر سازمان هاست و باعث تقویت سود اقتصادی خواهد شد، نوشته شده است. هدف اصلی در این پژوهش بررسی تاثیرسرمایه شبکه بر قابلیت نوآوری سازمان است.به همین منظور، سرمایه شبکه با دو بعد سرمایه شبکه علمی و سرمایه شبکه صنعتی به عنوان متغیر مستقل، متغیر قابلیت نوآوری با دو بعد قابلیت نوآوری در محصول و فرایند به عنوان متغیر وابسته بررسی شده اند. متغیر یادگیری بین سازمانی نیز به عنوان متغیر میانجی با دو بعد کسب دانش و تسهیم دانش در این رابطه وارد شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی- همبستگی است و ابزار اندازه گیری پرسشنامه ای است که بین158 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت های صنایع پیشرفته شهر تهران با روش نمونه گیری تصادفی آزمون شده است. داده های این پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر و نرم افزار PLS تجزیه و تحلیل شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که سرمایه شبکه صنعتی از طریق یادگیری بین سازمانی بر قابلیت نوآوری در محصول اثر مثبت دارد. اما سرمایه شبکه علمی از طریق یادگیری بین سازمانی بر قابلیت نوآوری تاثیر ندارد. واژگان کلیدی: روابط بین سازمانی، سرمایه شبکه علمی، سرمایه شبکه صنعتی، قابلیت نوآوری، یادگیری بین سازمان
- Abstract
- The development of inter-organizational networks is concerned as a strategic resource that can be shaped by managerial action. it can also lead to innovation improvement and can be considered as a method for survival and growth . This paper is drawn on the notion of network capital, which is defined as an investment in calculative relations through which firms gain access to other organizations’ knowledge to enhance expected economic returns. The main object of this research is the investigation of network capital influence on firm’s innovation capabilities. For this purpose network capital with two dimensions: industrial network capital and scientific network capital is investigated as an independent variable, innovation capability with two dimensions(product innovation capability and process innovation capability) as an dependent variable And inter-organizational learning( knowledge sharing and knowledge acquisition) is entered as a moderator in this association. Descriptive correlation method is used in this study and the Measurement tool is a questionnaire which is tested between managers and experts from 158 high-tech companies in Tehran with random sampling. path analysis with PLS software is used to analysis the data of this study. The results show that industrial network capital via inter-organizational learning has influence on innovation capability. But scientific network Capital has no influence on innovation capability. Key words: Inter-organizational Relationships, Industrial Network Capital, Scientific Network Capital, Innovation Capability, Inter-organization Learning