شناسایی عوامل موثر بر شکلگیری ساختار کارآفرینانه در بیمه ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 285;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54007
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- فاطمه هاشمی
- استاد راهنما
- کامبیز طالبی
- چکیده
- وقتی شرایط محیطی در حال تغییر است ساختار موجب ثبات سازمان میگردد. سکون سازمانی مانع تغییر سازگارانه و در نتیجه آن زیر سوال رفتن بقاء میگردد. بر اساس مطالعات بورگلمن و سایلس (2007) ساختار سازمانی فراهم کننده مکانیزمهای اداری برای ارزیابی، انتخاب و اجرای ایدهها میباشد. ساختار شامل مرزهای سازمانی است. این مرزها ممکن است واقعی یا ذهنی باشند، که میتوانند مانع یا مشوق کارکنان در نگاه به مشکلات خارج از وظایف سازمانی خودشان باشند. هورنسبی و همکارانش (2009) بیان کردند که به منظور حمایت از فرصتهای کارآفرینانه سازمانی و پرهیز از محدودیتهای رویکردهای ساختاری خشک، افراد باید تشویق گردند که به سازمان از دیدگاه ساختارهای کارآفرینانه نگاه کنند. ساختارهای کارآفرینانه در مقابل ساختارهای مکانیکی، بیشتر انعطافپذیر بوده و در نتیجه حامی کارآفرینی سازمانی است. هدف اصلی این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر شکل گیری ساختار کارآفرینانه در بیمه ایران است. در واقع این تحقیق به دنبال بررسی این موضوع است که تا چه اندازه عوامل موثری از قبیل عوامل فردی، سازمانی، و محتوایی در شرکت سهامی بیمه ایران تاثیر خواهد داشت. این تحقیق از آن منظر مورد توجه است که با آگاهی از عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی در بیمه ایران می¬توان سیاستگذاری های مناسب در جهت بهبود فعالیت های خدماتی و فعالیت های کارآفرینانه را جهت بخشید از این رو سعی شد با الگو گیری از تحقیقات پیشین چارچوب پایه مناسبی برای انجام این تحقیق ایجاد شود. در این تحقیق برای مطالعه فعالیت های کارآفرینی از مطالعات صورت گرفته کمک گرفته شد. سپس بر اساس داده های حاصل از مطالعه موردی و مصاحبه های صورت گرفته ساختار تحقیق استخراج شد و بر اساس این ساختار به تهیه پرسشنامه پرداخته شد. در نهایت پس از تحلیل داده های بدست آمده مشخص گردید عوامل موثر بر شکل¬گیری ساختار کارآفرینانه عبارتند از عوامل فردی که در سه بعد؛ ریسک پذیری، خلاقیت و نوآوری بیان می¬شوند، عوامل سازمانی که عبارتست از نحوه سازماندهی، تقسیم و ترکیب فرآیندهای سازمانی شامل مواردی همچون فرهنگ، رسمیت، پیچیدگی و تمرکز می¬شود. و نهایتاً عوامل محتوایی که ابعاد زیر تشکیل می¬شود: محیط کارآفرینی، مشتری مداری، حمایت مدیران ارشد، در دسترس بودن منابع، سیستم مناسب پاداش، و ارتباطات. در مرحله کمی تحقیق جامعه آماری مدیران و کارشناسان سازمان بیمه ایران در نظر گرفته شدند و برای نمونه گیری از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و ابزار گردآوری داده ها در این مرحله پرسشنامه بوده است و روایی پرسشنامه در این مرحله از طریق خبرگان در مرحله کیفی مورد سنجش قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ که برابر با 82/0 به دست آمد مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها در این مرحله از آزمون میانگین و آزمون دوجمله ای برای بررسی وضعیت موجود عوامل موثر بر شکل گیری ساختار کارآفرینی در شرکت بیمه و شناسایی مناسب عوامل استفاده شده است. واژه¬های کلیدی: ساختار کارآفرینانه، شرکت سهامی بیمه ایران، عوامل فردی، عوامل سازمانی، و عوامل محتوایی
- Abstract
- While environmental conditions are changing, structure could bring stability to organizations. Organizational inertia is an obstacle to compatible change, and leads to endangering its existence. Based on the findings of Burgelman and Sayles (2007), organizational structure provides administrative mechanisms in order to evaluate, select, and implement ideas. Structure includes organizational boarders. These boarders could be subjective or objective, which could hamper or motivate personnel in facing the problems related to external issues.Hornsby et al. (2009)argue that in order to support intrapreneurial opportunities, and to avoid limitations of rigid structural approaches, individuals ought to be motivated to look at their organization from the stand point of view of entrepreneurial structures. Entrepreneurial structures in comparison with mechanical ones, are more flexible, and consequently are more supportive of intrapreneurship. This research mainly seeks to identify the effective factors on formation of entrepreneurial structure in Iran Insurance Company. In fact, this research is investigating that factors such as individual, organizational, and contextual factors to which extent are effective in Iran Insurance Company. The main issue in this research is that being aware of these factors in Iran Insurance Company, it is possible to make appropriate policies to improve services and entrepreneurial activities. Therefore, we attempted to use prior research to make a sound and solid basis for the present study. In this research, we took advantage of the existing literature in this domain. Then, based on the findings of our case study, and interviews, we designed a questionnaire. Finally, after analyzing the gathered data, the effective factorswere as follows: Individual factors including risk taking, creativity, and innovation; organizational factors including organizational type, division and merger of organizational processes such as culture, formality, complexity, and focus; and finally, contextual factors including entrepreneurial environment, customer orientation, support of top managers, accessibility of resources, appropriate reward system, and communication. In the quantitative phase, the investigated population included the managers and experts of Iran Insurance Company, and we used a simple random sampling method. The research tool was a questionnaire, which its validity was approved by experts and its reliability was determined using Cronbach's Alpha, which was equal to 0.82. In this stage, mean and binominaltests were used to investigate and identify the existing status of the effective elements in formation of entrepreneurial structure in in Iran Insurance Company. Keywords: Entrepreneurial structure, Iran Insurance Company, Individual Factors, Organizational Factors, Contextual Factors