شناسایی تاثیر جو کارآفرینی سازمانی بر گرایش کارآفرینانه در شرکت های بیمه (مورد مطالعه: استان تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 452;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58772
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- پریا الوندی پور
- استاد راهنما
- محمدرضا زالی
- چکیده
- با افزایش اهمیت گرایش کارآفرینانه برای شناسایی و بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه در صنعت بیمه به جهت افزایش قدرت رقابتی شرکت های بیمه خصوصی در ایران، لزوم شناسایی پیش نیازهای درون سازمانی برای ایجاد این نوع گرایش ضروری به نظر می رسد. به همین جهت هدف پژوهش حاضر، تبیین تاثیر جو کارآفرینی سازمانی بر گرایش کارآفرینانه در شرکت های بیمه خصوصی می باشد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع متدلوژی SEM می باشد که یکی از انواع روش های تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه می باشد که طبق نتایج حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار لیزرل، هر یک از متغیرهای جو کارآفرینی سازمانی به تنهایی بر گرایش کارآفرینانه تاثیر نداشته و در نظر گرفتن مجموع آن ها به عنوان یک سازه بر گرایش کارآفرینانه تاثیرگذار بودند. همچنین استراتژی آینده نگر باعث تاثیر هرچه بیشتر جو کارآفرینی سازمانی بر گرایش کارآفرینانه می گردد، در حالیکه ساختار ارگانیک بر روی این رابطه تاثیری ندارد. کلمات کلیدی: کارآفرینی سازمانی، گرایش کارآفرینانه، جو کارآفرینی سازمانی، ساختار، استراتژی، شرکت های بیمه
- Abstract
- With the increasing importance of entrepreneurial orientation to identify and exploit entrepreneurial opportunities in the insurance industry these trends appear to be necessary to enhance the competitiveness of the private insurance companies need to identify the requirements for an organization to establish. The aim of this study was to determine the impact of organizational climate on entrepreneurship; entrepreneurial orientation is a private insurance company. The research methodology that SEM is a type of descriptive research method is correlation. Data collection in this study is a questionnaire According to the results of this study using the LISREL software. Corporate entrepreneurship is a climate variables alone had no effect on entrepreneurial orientation and consider its position as a structural impact on the entrepreneurial orientation. Also, forward-looking strategy makes more impact on corporate entrepreneurial environment is entrepreneurial orientation, while the organic structure has no effect on this relationship. Keywords: Corporate entrepreneurship, Entrepreneurial orientation, entrepreneurial environment, organizational structure, strategy, insurance companies