عنوان پایان‌نامه

نقش شبکه­های اجتماعی مجازی در تشخیص فرصت های کارآفرینانه



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش شبکه­های اجتماعی مجازی در تشخیص فرصت های کارآفرینانه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 397;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56754
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محمدرضا میگون پوری

    سرمایه اجتماعی یک کارآفرین، اساسا مرتبط با منابع موجود درون ساختار ها و فرآیند های تبادل اجتماعی از جمله شبکه های اجتماعی است. شبکه ها پایه ای برای انسجام اجتماعی به وجود می آورند زیرا افراد را قادر به برقراری ارتباط با افرادی غیر از آن هایی که به صورت مستقیم در ارتباط هستند می نمایند. بین شبکه اجتماعی و تشخیص فرصت رابطه مثبت وجود دارد و شبکه اجتماعی به عنوان سرمایه اجتماعی بر فرآیند تشخیص فرصت تاثیر دارد.یک مزیت اساسی شبکه های کارآفرینانه، امکان دسترسی است که آن ها برای اطلاعات ایجاد می کنند و میان کارآفرین و منابع اجتماعی اطلاعات در شبکه کارآفرین پیوند برقرار می کنند. در مرحله تشخیص و فرصت، کارآفرینان از طریق شبکه اجتماعی خود از مزایای جریان های اطلاعات متنوع برخوردار شده و استفاده از روابط موجود در شبکه ها باعث افزایش تعداد فرصت های تشخیص داده می شود. شبکه های کارآفرینانه، انواع متفاوتی از منابع، جهت شروع، بهبود پروژه های کارآفرینی را در اختیار کارآفرین قرار می دهند. یک شبکه کارآفرین منبع مهمی از سرمایه اجتماعی برای او بوجود می آورد و موفقیت او را تضمین می کند. فناوری اجتماعی در کنار سرمایه اجتماعی در جوامع کارآفرینانه بواسطه ایجاد فضایی مشارکتی در موفقیت جوامع کارآفرین نقش دارند. امروزه، فناوری¬های های وب 2 ، فرصت¬های منحصر به¬ فردی را برای تعامل کارآفرینان با اعضا شبکه اجتماعی خود و در راستای کسب منابع و منافع لازم ایجاد می کنند و راه¬های جدیدی را برای ترفیع و تبلیغات محصولات وخدمات شرکت¬ها ی کارآفرینانه و تعامل با مشتریان ایجاد می¬کنند. کارآفرینان با استفاده از فناوری های اجتماعی بر مبنای اینترنت (پست الکترونیک، چت، وبلاگ، ....، پدکاست) می توانند سرمایه اجتماعی خود را شکل دهند و فرصت های کارآفرینی بیشتری را تشخیص دهند. بر این اساس، تحقیق آمیخته (کیفی وکمی) حاضر با پایایی سه بعد نگری در پی شناسایی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در تشخیص فرصت های کارآفرینانه می¬باشد. ابتدا اطلاعات مورد نیاز برپایه مبانی نظری و مطالعات پیشین در شبکه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی و کارآفرینی، شبکه های اجتماعی مجازی و تشخیص فرصت های کارآفرینانه در شبکه های اجتماعی مجازی، گردآوری و بررسی شد سپس از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان آشنا به موضوع تحقیق شامل؛ مدیران شرکت های فناوری اطلاعات، متخصصین و کارآفرینان فعال در شبکه های اجتماعی مجازی و تکمیل پرسشنامه توسط کارآفرینان نوپا و تثبیت شده فعال در پارک های علم و فناوری تهران به اتمام رسید. با استفاده از فرآیند کدگذاری، متن برگرفته از مصاحبه‌ها و تحلیل شده و یافته‌های حاصل از تحلیل در یک ساختار ماتریسی، شامل کدهای باز، محوری و انتخابی تدوین شده است. چهار بعد شبکه های اجتماعی مجازی شامل ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات، محتوای روابط اجتماعی، شیوه های انتقال اطلاعات از دستاوردهای بخش کیفی تحقیق می¬باشند. براساس نتایج فوق پرسشنامه تهیه و پس از تکمیل با استفاده از نرم¬افزار مربوطه بر اساس معادلات ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت چهارچوب مفهومی تحقیق ارائه شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد شبکه ی اجتماعی مجازی کارآفرینان با تشخیص فرصت ها رابطه ی مثبت دارد و از بین ابعاد شبکه ی اجتماعی مجازی، محتوای روابط اجتماعی در شبکه اجتماعی مجازی بیش ترین اثرگذاری را بر تشخیص فرصت کارآفرینی دارد. واژگان کلیدی: شبکه اجتماعی، کارآفرینی، شبکه اجتماعی مجازی، تشخیص فرصت های کارآفرینانه، ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات، محتوای روابط اجتماعی، شیوه های انتقال اطلاعات
    Abstract
    Social networks are an integral part of any social entity. These networks have several dimensions, each of which has a substantial impact on the recognition of entrepreneurial opportunities. The main aim of the present paper is to investigate the impact of virtual social networks on entrepreneurial opportunity recognition. Based of four dimensions of virtual social networks such as social information resources and structure of social ties and the content of social ties and information exchang methods. In order to answer this question, a survey was conducted to investigate the problem in an applied way. The research population includes entrepreneurs. In order to gather the required data, a questionnaire was designed and distributed amongst the respondents. The face validity, and reliability of the tool was confirmed (Cronbach's Aloha equal to 0.965). The results show that social networking activities has influence on entrepreneurial opportunity recognition. virtual social ties in content has the most influence on entrepreneurial opportunity recognition, and virtual social networking structure has the least influence on entrepreneurial opportunity recognition. KEYWORDS: Virtual Social Network, Entrepreneurial Opportunity Recognition, Social Information Resources, Structure of Virtual Social Ties, Content of Virtual