استراتژیهای توسعه نهادها و کسب و کارهای پشتیبان بیمه زندگی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 210;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52851
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- یحیی میرزایی پری
- استاد راهنما
- محمود متوسلی
- چکیده
- دگرایی ، مبررسی روند چندساله بیمه زندگی در کشور ایران و در مقایسه با متوسط جهانی، حاکی از عدم رشد و توسعه این صنعت در کشور می¬باشد. بر این اساس، مطالعه عوامل تاثیرگذار بر این مساله، بر اساس یک چارچوب علمی جامع، می¬تواند گام موثری جهت شناسایی و حل آن باشد. با توجه به اینکه رویکرد نهادی چنین جامعیتی را در بر دارد، این رویکرد به عنوان مبنای علمی تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی هدف از این مطالعه، شناسایی نهادها و کسب و کارهای پشتیبان بیمه زندگی کشور ایران، بر اساس رویکرد نهادی است. در این تحقیق ضمن مرور ادبیات و تشریح مفاهیم مرتبط با بیمه زندگی و رویکرد نهادگرایی به خصوص الگوی چهار سطح تحلیل نهادی ویلیامسون، نهادها و کسب و کارهای فعال در بازار بیمه زندگی امریکا و هند مطالعه گردیده و اطلاعات به دست آمده از این مرحله، مبنای بخش میدانی تحقیق قرار گرفته است. در بخش میدانی اطلاعات به دست آمده از طریق روش مصاحبه، گردآوری و از طریق روش کدگذاری باز و محوری، تجزیه و تحلیل گردیده است. در نهایت یافته¬های اصلی تحقیق شامل؛ نهادها و کسب و کارهای فعال در کشورهای مورد مطالعه، نهادهای موثر بر تقارن اطلاعات بین بیمه¬گر و بیمه¬گذار، کسب و کارهای قابل برون-سپاری، راهکارهای پیاده سازی نهادها و کسب و کارهای شناسایی شده در ایران و پیشنهادات کاربردی و سیاست-گذاری، ارائه گردیده است. واژگان کلیدی: بیمه زندگی ، نهاد ، کسب¬و¬کار ، رویکرد نهادل چهار سطحی تحلیل نهادی ویلیامسون،
- Abstract
- The Iranian life insurance market is one of the less developed in the world. By considering the share of life insurance in Iran, its low share in comparison with global average is revealed. There are some studies conducted to unravel this phenomenon, but few or no comprehensive model has been proposed. In order to have a comprehensive framework, we use an institutional approach to identify and resolve the issue. By using institutional approach, we are able to find out the most significant factors explaining position of Iranian life insurance in the world. Based on literature review, the main purpose of this research is identifying the most relevant institutions such as law, regulations, supportive businesses, and etc explaining life insurance market in Iran In order to have a benchmark, first we study institutions of life insurance in U.S.A. and India by using Williamson’s 4-levels of social analysis; and then, based on our findings, we develop a model to conduct the field research in Iran. Finally, the collected data from interviews are analyzed through open and axial coding methods in order to finding the most significant institutions should be modified or established in Iran. The main findings of our research are the institutions and effective organization in the selected countries, effective institutions that reducing information asymmetry between insurers and insures, businesses which are capable of outsourcing, strategies for implementing institutions or essential organization in Iran insurance industry, and finally some practical recommendations for policy makers. Key words: life insurance, institutions, businesses and work, institutional approach, the four-level institutional analysis Williamson