شناسایی نقش گرایش کارآفرینانه بر عملکرد صنعت هتلداری شهر شیراز
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 165;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52844
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمدسجاد نصیری شوریجه
- استاد راهنما
- محمود احمد پورداریانی
- چکیده
- به نظر می رسد که گرایش کارآفرینانه بتواند نقش مهمی در بهبود عملکرد سازمان ایفا نموده و دو متغیر ساختار سازمانی و استراتژی سازمانی نیز بر رابطه بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد نقش تعدیل کننده داشته باشند. در این تحقیق به بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد و همچنین بررسی نقش تعدیل کنندگی ساختار سازمانی و استراتژی سازمانی بر رابطه بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد در صنعت هتل داری شیراز پرداخته شد. ابعاد نوآوری، پیشگامی، ریسک پذیری، رقابت تهاجمی و استقلال به عنوان ابعاد گرایش کارآفرینانه، حجم فروش، سهم بازار و انطباق خدمات با نیازهای مشتریان به عنوان معیارهای سنجش عملکرد، رسمیت، تمرکز و پیچیدگی به عنوان ابعاد ساختار سازمانی و استراتژی های مایلز و اسنو به عنوان استراتژی های تاثیر گذار در نظر گرفته شدند. با استفاده از روش مصاحبه، اقدام به طراحی پرسشنامه کرده و با استفاده از پرسشنامه و توزیع آن به جمع آوری داده ها از مدیران و مالکان کل 37 هتل در شهر شیراز پرداختیم و به این نتیجه دست یافته شد که گرایش کارآفرینانه بر عملکرد در صنعت هتل داری شیراز تاثیر داشته و ساختار سازمانی و استراتژی سازمانی نیز در رابطه بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد نقش تعدیل کننده دارند. در نهایت با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاداتی برای اجرا و برای تحقیقات آینده ارائه گردید. کلید واژه ها: کارآفرینی سازمانی، عملکرد، گرایش کارآفرینانه، ساختار سازمانی، استراتژی سازمانی
- Abstract
- It seems that Entrepreneurial Orientation (EO) can play a significant role to improve the performance of organization; and Organizational Structure and Organizational Strategy can moderate the relationship between EO and performance. In this research, we have examined the relationship between EO and performance and also we examined the moderating role of organizational structure and organizational strategy on the relationship between EO and performance. We consider innovation, assertiveness, risk taking, competitiveness and independence as EO dimensions; Sales volume, Market share and service adoption with customer needs as performance dimensions; formalization, centralization and complexity as organizational structure dimensions and finally Miles and Snow strategies as moderating strategies. Using 5 interviewees, we have designed questionnaire and then we have distributed it for all 37 hotel managers/owners in Shiraz. Finally we have concluded that EO has effect on performance and organizational structure and organizational strategy can moderate the relationship between EO and performance. After all, we have proposed some suggestions for future research. Keywords: Organizational Entrepreneurship, Entrepreneurial orientation, Organizational Structure, Organizational Strategy