شناسایی مولفههای تاثیرگذار بر تقاضای خدمات بیمه عمر به کمک متدلوژی پویایی شناسایی سیستم (مورد مطالعه شرکتهای خصوصی بیمه)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 400;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57080
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- بهناز مصطفوی
- استاد راهنما
- مهران رضوانی
- چکیده
- هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل موثر بر تقاضای خدمات بیمه عمر، مطالعه میزان تأثیرگذاری این عوامل در طول زمان، درک علل رفتار گذشته و حرکت در راستای رفتار مطلوب در آینده با بررسی سناریوهای محتمل، به منظور اعتلای صنعت بیمه عمر در کشور است. این مدل بر اساس رویکرد پویایی شناسی سیستم و با استفاده از نرم افزار Vensim ارائه شده است. روش تحقیق از نوع کاربردی و رویکرد آمیخته است. در انجام این تحقیق، از اطلاعات و آمار بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و مرکز آمار ایران در بین سال های 1382 تا 1389 استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد بطور کلی نرخ خرید بیمهنامه عمر و تعداد مشتریان و درآمد شرکت های بیمه روند کلی روبه رشدی خواهد داشت. با توجه افزایش نرخ ادعاها از نرخ پاسخ به آن در دراز مدت، ادعاهای پاسخ داده نشده بیشتر خواهد شد. بنابراین با توجه به افزایش مدت زمان تاخیر در پاسخ به انباشت ادعاها، کیفیت برداشتشده توسط مشتریان افت خواهد کرد. همچنین با توجه به اینکه روند استخدام نیروی فروش بیشتر از کارشناسان ارزیاب خسارت است، در دراز مدت باعث بی پاسخ ماندن ادعای خسارت مشتریان با توجه به حجم بالای فروش خواهد شد و در ادامه میزانی از نارضایتی را بدنبال خواهد داشت. در زمینه تبلیغات، تبلیغات مستقیم شرکت های بیمه کمترین اثر را داشته و تنها تبلیغات دهان به دهان و معرفی دوستان و آشنایان در این زمینه موثر می باشد. همچنین نتایج کلی تحقیق حاکی از روند صعودی افزایش ضریب نفوذ بیمه عمر است که نشان دهنده روند رو به رشد نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص ملی است. کلید واژه ها: بیمه عمر، متدولوژی پویایی شناسی سیستم، تقاضا
- Abstract
- The aim of this research is to identify essential elements affecting life insurance demand, studies on the effectiveness of this elements during a period of time, understanding the previous behavior and movement towards ideal behavior in future with the help of investigating possible senarios in order to promote the life industry in Iran. Model was developed based on the system dynamics approach by using vensim software. This research is a kind of applied with mixed approach. In this research we use the data and statestics of Cental Insurance of Islamic Republic of Iran and Statistical Center of Iran during years 1382 to 1389. The system dynamics simulation model reveald that life insurance demand, number of customers and insurance company's income will increase accordimg to simulation in future. Increment delay to response of claims will cause to decrease in perception of quality perceived by customers. Recruiting more sale force which is much more than recruiting claim handlers cause in increment of number of unsatisfactioned customers. increase in word of mouth and increase in coverage period of policy due to increase in demands will increase the income of insurance companies. Direct advertismnet does not show significant relation with increase of life insurance demand. And finally, increase in life insurance penetration in future has been found. Keywords : Life insurance, insurance demand, system dynamics approach